لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

در پی «تهدید تروریستی»، کنسولگری آمریکا در لاهور نیمه‌تعطیل شد


نیروهای امنیتی مستقر جلوی ورودی کنسولگری آمریکا در لاهور- ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
نیروهای امنیتی مستقر جلوی ورودی کنسولگری آمریکا در لاهور- ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
وزارت خارجه آمریکا به دلیل آن‌ چه «تهدید ویژه‌ای» علیه کنسولگری خود در لاهور پاکستان خوانده، این کنسولگری را از کارکنانی که به مشاغل «غیرضروری» مشغول هستند، تخلیه کرده است.

این وزارتخانه‌ همچنین به آمریکایی‌ها هشدار داده است که به پاکستان سفر نکنند.

مگان گرِگونیس، سخنگوی سفارت آمریکا در اسلام‌آباد، روز جمعه، ۱۸ مردادماه، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اطلاعاتی در مورد تهدید علیه کنسولگری خود (در لاهور) دریافت کردیم و به عنوان پیشگیری تخلیه کنسلوگری از تمامی کارکنان، جز کارکنان ضروری، را مد نظر قرار دادیم.»

وی تأکید کرد که مشخص نیست این کنسولگری چه زمانی بار دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد.

لاهور با دست‌کم ۱۰ میلیون نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ پاکستان است. گفته می‌شود که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در این شهر مستقر است.

تخلیه کنسولگری آمریکا در لاهور اگرچه پس از تعطیلی موقت چندین سفارتخانه آمریکا در کشورهای اسلامی به دنبال «تهدید القاعده» صورت گرفته است، دو مقام ایالات متحده که نخواستند نام‌شان فاش شود، تأکید دارند که تعطیلی موقت کنسولگری لاهور ارتباطی به آن تهدید مشخص ندارد.

کمتر از یک هفته پیش آمریکا چندین سفارتخانه و کنسولگری خود را در کشورهای اسلامی تعطیل کرد. طبق گزارش‌ها این تعطیلی پس از آن صورت گرفت که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در تماسی با فرماندهان محلی القاعده، فرمان حمله به مراکز آمریکا در خاورمیانه را صادر کرده است.

پیشتر تعداد این سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ۲۱ عدد اعلام شده بود، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در پی این تهدید ۱۹ دفتر دیپلماتیک آمریکا در ۱۶ کشور در خاورمیانه و آفریقا تعطیل شده‌اند.

کنسولگری لاهور در حالی تقریبا به حال تعطیل در آمده است که در عین حال روز پنج‌شنبه، ۱۷ مردادماه، نیز وزارت خارجه به شهروندان خود در مورد سفر به پاکستان هشدار داد و اعلام کرد که حضور چندین گروه محلی و خارجی تروریستی در این کشور، برای آمریکایی‌ها تهدید به شمار می‌رود.

پاکستان در سال‌های اخیر بارها شاهد حملات شبه‌نظامیان بوده است، حملاتی که به گفته آسوشیتدپرس «بیش از ۴۰ هزار کشته» بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG