لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

آمریکا: طبق قراردادهای پیشین چهار جنگنده به مصر تحویل می‌دهیم


بر اساس قراردادی که سال ۲۰۱۰ میان واشینگتن و قاهره به امضاء رسیده، ایالات متحده متعهد شده است ۲۰ جت جنگنده به مصر تحویل دهد.
بر اساس قراردادی که سال ۲۰۱۰ میان واشینگتن و قاهره به امضاء رسیده، ایالات متحده متعهد شده است ۲۰ جت جنگنده به مصر تحویل دهد.
آمریکا اگرچه نسبت به بازداشت حامیان محمد مرسی از سوی ارتش مصر هشدار داده است، می‌گوید همچنان به قراردادهای نظامی با این کشور پایبند است و در نظر دارد طبق این قراردادها چهار جنگنده به مصر تحویل بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیرماه، گفت که ایالات متحده در نظر ندارد ارسال چهار جنگنده اف‌-۱۶ به مصر را متوقف کرده یا کمک‌های امنیتی خود به این کشور را قطع کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود که کمک‌های ایالات متحده به مصر همچنان طبق قرار قبلی ادامه خواهد داشت و وزارت دفاع این کشور نیز در بیانیه‌ای آورده است که همچنان به دنبال کردن روابط نظامی خود با مصر متعهد است.

ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی آمریکا برای مصر، بر اساس قراردادی است که سال ۲۰۱۰ در ارتباط با انتقال ۲۰ جت جنگنده به مصر صورت گرفته است. آمریکا اوایل سال جاری میلادی هشت فروند از این جنگنده‌ها را به مصر فرستاده بود و چهار جنگنده‌ دیگر، طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، قرار است تابستان سال جاری ارسال شوند.

واشینگتن اگرچه بر معتبر بودن قراردادهای نظامی‌اش با قاهره تأکید دارد، از دیگر سو با انتقاد از بازداشت حامیان محمد مرسی از سوی ارتش گفته است که دوام این بازداشت‌ها می‌تواند بر کمک‌های آینده ایالات متحده به مصر تأثیر بگذارد.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا ۲۰ تیرماه نسبت به بازداشت افراد متعلق به یک گروه یا حزب خاص در مصر هشدار داده است.

از زمان کودتای نظامی در مصر، شماری از اعضای اخوان‌المسلمین، از جمله محمد مرسی، در بازداشت به سر می‌برند. دادستان مصر ۱۹ تیرماه نیز دستور بازداشت رهبر و تعدادی از اعضای ارشد این حزب را صادر کرد.

جی‌ کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است: «تنها راه حل مناسب برای مردم مصر این است که تمامی گروه‌ها اجازه مشارکت [در عرصه سیاسی را] داشته باشند و به همین دلیل است که ما به وضوح روشن کرده‌‌ایم که بازداشت‌های مستبدانه مورد حمایت ما نیست.»

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در این زمینه اظهار کرده که این بازداشت‌ها با اطمینان‌خاطرهایی که ارتش و دولت موقت مصر به ایالات متحده داده، در تضاد است و گفته است: «البته که بازداشت‌هایی و مواردی چون هدف قرار دادن گروهی خاص که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم، با آشتی ملی، آن چه که ارتش و دولت موقت مصر گفت به دنبالش است، همسو نیست.»

خانم ساکی تأکید کرده است که قانون‌گذاران آمریکایی وضعیت مصر را رصد می‌کنند و اگر این بازداشت‌ها ادامه پیدا کند، کمک‌رسانی به مصر را مورد بازبینی قرار خواهند داد.

کمک‌رسانی ایالات متحده به مصر سالانه به ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد که بخش اعظم آن مربوط به کمک‌های نظامی‌ است.

طبق قانون ایالات متحده، این کشور باید کمک‌رسانی به کشوری را که در آن رهبر منتخب مردم از سوی ارتش برکنار شده است، قطع کند.

با این همه در حال حاضر آمریکا از به کار بردن اصطلاح کودتا برای وقایع مصر خودداری می‌کند و می‌گوید در حال بررسی شرایط در مصر است.

به گزارش رویترز ناآرامی‌ها در مصر که از هفته گذشته آغاز شده، تاکنون بیش از ۹۰ کشته بر جای گذاشته است که ۵۳ تن از این افراد در تیراندازی ۱۷ تیرماه نیروهای ارتش به سوی حامیان محمد مرسی کشته شدند.

اعتراض‌های حامیان محمد مرسی به برکناری وی از سوی ارتش همچنان ادامه دارد و آن‌ها خواهان بازگشت آقای مرسی به قدرت هستند.
XS
SM
MD
LG