لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۲

دو انفجار مهیب در دمشق «ده‌ها» کشته و زخمی برجای گذاشت


محل انفجار در دمشق- ۲۱ اردیبهشت
محل انفجار در دمشق- ۲۱ اردیبهشت
یک روز پس از انفجار بمبی در مسیر کاروان ناظران سازمان ملل متحد در شهر درعای سوریه، بامداد روز پنجشنبه نیز دو انفجار مهیب دمشق را به لرزه در آورد و «ده‌‌ها» کشته و زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ها، این انفجارها ساعت ۷:۵۰ دقیقه بامداد به وقوع پیوست و به گفته تلویزیون دولتی سوریه، این دو انفجار در محله‌ «القزاز» رخ داده است، محله‌ای که مرکز فرماندهی سازمان اطلاعاتی سوریه در آن قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این دو انفجار روبروی ساختمان چند طبقه امنیتی سوریه رخ داده و خرابی‌هایی را در این ساختمان و ساختمان‌های مسکونی اطراف به بار آورده است.

تلويزيون دولتی سوريه در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که در جريان اين انفجارها بيش از ۴۰ نفر کشته و ۱۷۰ نفر زخمی شده اند. گروه مخالفان دولت سوريه رقم کشته ها را ۵۰ نفر اعلام کرده است.

تلویزیون سوریه «تروریست‌ها» را مسئول این انفجارها دانسته‌ است، حال آن‌ که شورای ملی سوریه، اصلی‌ترین گروه اپوزیسیون در این کشور، در بیانیه‌ای دولت سوریه را مسئول این واقعه دانسته است.

شورای ملی سوریه می‌گوید هدف از انفجار‌ها این است که دولت به ناظران بین‌المللی نشان دهد که در حال مبارزه با تروریست‌ها است.

این انفجار در حالی رخ داده است که صبح روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه نیز انفجار بمبی کاروان ناظران سازمان ملل متحد در شهر درعا در سوریه را هدف قرار داد که در جریان آن، دستکم شش سرباز ارتش سوریه زخمی شدند.

مرکز دمشق نیز اگرچه از زمان آغاز ناآرامی‌ها همواره تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی بوده ولی تا کنون چندین بار شاهد انفجار بمب‌هایی بوده است که مراکز امنیتی یا کاروان نیروهای نظامی را هدف قرار داده اند.

هشتم اردیبهشت‌ماه یک بمب‌گذار انتحاری خود را در نزدیکی نیروهای امنیتی در دمشق منفجر کرد و موجب کشته شدن دستکم ۹ تن و زخمی شدن ۲۶ تن دیگر شد.

نا آرامی‌ها در سوریه ۱۴ ماه است که ادامه دارد و به گفته سازمان ملل، بیش از ۹ هزار تن در جریان ناآرامی‌های این کشور جان باخته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که در هفته‌های گذشته صدها تن به شمار کشته شدگان افزوده شده است.

تلاش های بین‌المللی هنوز موفق نشده اند تا به درگیری‌ها در سوریه پایان دهند.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه که طرح شش بندی صلح برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران و برقراری آتش‌بس در سوریه ارائه داده است روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه گفت همچنان آتش بس به شکل «خطرناکی» در سوریه نقض می‌شود.

وی طرح صلح خود را آخرین فرصت برای جلوگیری از جنگ داخلی در سوریه دانست و گفت: «شاید روزی برسد که جهان ناچار شود راه دیگری به جز طرح صلح در سوریه پیش گیرد.»

در همین روز بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به امکان بروز جنگ داخلی در سوریه ابراز نگرانی کرد.
XS
SM
MD
LG