لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

تعطیلی ۹ غرفه در نمایشگاه کتاب تهران در روزهای گذشته


بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران
بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران
یک روز پس از آن که رئیس نمایشگاه کتاب تهران از بسته شدن غرفه سه ناشر خارجی خبر داد، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب نیز روز جمعه اعلام کرد که شش غرفه داخلی نیز به دلیل «تخلفات انضباطی» بسته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمد کمالی‌نژاد روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، ضمن اعلام بسته شدن غرفه شش ناشر داخلی گفت: «این شش غرفه به دلیل عدم رعایت شئونات، عدم رعایت آیین‌نامه انضباطی و عدم رعایت قانون بسته شده‌اند.»

نام ناشرانی که غرفه خود در نمایشگاه را از دست داده‌اند رسما اعلام نشده، اما آن طور که از نامه سرگشاده محمدرضا عبدالملکیان برمی‌آید، یکی از این غرفه‌ها از آن «دفتر شعر جوان» بوده است.

آقای عبدالملکیان در این نامه شدیداللحن که خبرگزاری مهر منتشر کرده دلیل «ظاهری» تعطیلی غرفه انتشارات خود را از جمله عرضه کتاب‌های قیصر امین‌پور و خود و سی‌دی اشعار سهراب سپهری عنوان کرده است.

احمد کمالی‌نژاد در خصوص امکان یا عدم امکان حضور ناشرانی که امسال غرفه‌شان بسته شده است در نمایشگاه کتاب سال آینده گفت که «هنوز در این باره تصمیم گرفته نشده است».

بسته شدن این شش غرفه در حالی صورت گرفته است که روز پنج‌شنبه بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب امسال، اعلام کرد تعدادی از ناشران داخلی حاضر در نمایشگاه تذکر شفاهی و کتبی دریافت کرده‌‌اند.

او در عین حال اظهار کرد که غرفه‌های سه ناشر خارجی «متخلف» نیز بسته شده است.

وی بدون اشاره به نام این سه ناشر خارجی تأکید کرد که این ناشران سال آینده نیز اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهند داشت.

بهمن دری که ۱۵ اردیبهشت‌ماه از جمع‌آوری ۱۲۰ عنوان کتاب از بخش ناشران خارجی نمایشگاه خبر داده بود، افزود: «خط قرمز ما چند نکته است و ما تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم که کتاب‌هایی مبلغ وهابیت باشند، نقشه جعلی خلیج فارس عرضه شود، به ادیان الهی توهین شود یا به مسائل غیر اخلاقی پرداخته شود. ما با آنها برخورد می‌کنیم.»

وی روز پنج‌شنبه همچنین در واکنش به پرسش خبرنگاری در مورد عرضه کتاب‌هایی از صادق هدایت، صمد بهرنگی و «برخی فرقه‌ها» در نمایشگاه کتاب، گفت: «ما با نام پدید‌آورنده یا ناشر کاری نداریم، کتابی که دارای مجوز است و از سال ۱۳۸۸ به بعد منتشر شده است، می‌تواند در نمایشگاه عرضه شود و کسی حق برخورد با آن را ندارد، اما اگر کتابی پیش از سال ۱۳۸۸ مجوز هم داشته باشد، اجازه عرضه ندارد.»

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در آستانه گشایش نمایشگاه کتاب اعلام کرده بود ناشرانی که تمامیت ارضی ایران و «ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند» اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب را نخواهند داشت.

بیست‌ و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران ۱۳ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران کار خود را آغاز کرد و تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

مسئولان نمایشگاه کتاب می‌گویند بیش از چهار هزار ناشر در نمایشگاه کتاب امسال حضور دارند که از این بین دو هزار و ۵۰۰ ناشر، داخلی هستند.

به گفته معاون فرهنگی وزیر ارشاد، تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه بیش از چهار میلیون تن از نمایشگاه کتاب بازدید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG