لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

کلمه: ابلاغ رسمی فهرست کتب ممنوعه در ایران


عبدالکریم سروش (راست) و ابراهیم نبوی، صاحب بیشترین »تعداد کتاب در فهرست «کتب ضاله
عبدالکریم سروش (راست) و ابراهیم نبوی، صاحب بیشترین »تعداد کتاب در فهرست «کتب ضاله
وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، ضمن انتشار فهرستی شامل بیش از ۲۵۰ کتاب از «ابلاغ» فهرستی تحت عنوان «کتب ضاله ۱۳۹۰» به «نهادهای دولتی» ایران خبر داد.

در فهرستی که وب‌سایت کلمه نسخه اسکن‌شده آن را منتشر کرده نام نویسندگانی چون ابراهیم نبوی، اکبر گنجی، عبدالکریم سروش و پائولو کوئیلو و همچنین نواندیشان دینی بیش از همه خودنمایی می‌کند.

کلمه در گزارش خود به نام مقام یا نهادی که این فهرست را به نهادهای دولتی ابلاغ کرده اشاره نکرده است،‌ اما در ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول «نظارت و ارزشیابی» کتاب‌ها و صدور مجوز چاپ برای آنهاست.

در همین حال گرچه کلمه به منبع خبر خود اشاره‌ای نکرده، یکی از تصاویر اسکن‌شده این وب‌سایت با این عبارت آغاز می‌شود:‌ «عناوینی که فقط می‌توانند در کتابخانه مرکزی استان باقی بمانند» که احتمالا نشانه آن است که این فهرست به شکل بخشنامه از سوی وزارت ارشاد از جمله برای کتابخانه‌های کشور ارسال شده است.
تصویر فهرست اسکن‌شده «کتب ضاله»
تصویر فهرست اسکن‌شده «کتب ضاله»

گرچه در ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ سانسور و ممیزی کتاب همیشه وجود داشته و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نظارت این گونه بر کتب بسیار شدت گرفته است، این نخستین بار است که خبری حاکی از وجود فهرستی از کتب ضاله در کشور منتشر می‌شود.

از سوی دیگر دست‌کم در سی و اندی سال گذشته هیچ کتابی در ایران منتشر نمی‌شود و نشده است مگر آن که پیشتر از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده باشد.

به این ترتیب در فهرست نزدیک به ۳۰۰ کتابی که وب‌سایت کلمه نام آنها را قید کرده یک کتاب نیز نمی‌توان یافت که هم‌اکنون بدون مجوز وزارت ارشاد در بازار نشر و نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد، وزارتخانه‌ای که از سال ۱۳۸۴ در دست وزرای انتخابی محمود احمدی‌نژاد بوده است.

در فهرست «کتب ضاله ۱۳۹۰» که کلمه انتشار داده تقریبا تمام آثار ابراهیم نبوی، محسن کدیور، پائولو کوئیلو، اکبر گنجی، عبدالکریم سروش، مسعود بهنود، ماشاالله آجودانی و هاشم آغاجری قید شده است.

تمام این نویسندگان که نام خود و آثارشان در فهرست موسوم به «کتب ضاله» آمده از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی و به‌ویژه دولت آقای احمدی‌نژاد هستند.

از جمله دیگر نویسندگان مطرح حاضر در این «فهرست» می‌توان به صادق هدایت که از ابتدا مغضوب جمهوری اسلامی بوده، عباس میلانی، و مجتهد شبستری اشاره کرد.

از دیگر نویسندگان مشمول این ممنوعیت در ایران که آثارشان «ضاله» خوانده شده اشو و کریشنا مورتی هستند که چند سالی است در حکومت جمهوری اسلامی از آنها به عنوان سازندگان «دین و عرفان کاذب» یاد می‌شود.

انتشار این فهرست از «کتب ضاله» همزمان است با بیست و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که همچون سال‌های پیش با جنجال‌هایی همراه بوده است،‌ از جمله ممنوعیت حضور ناشران معتبری چون نشر چشمه که اعتراض بیش از ۱۵۰ نویسنده و مترجم کشور به وزارت ارشاد ایران را نیز برانگیخت.
XS
SM
MD
LG