لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مرد شماره دو القاعده پاکستانی‌ها را به جهاد فرا خواند


ايمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده
ايمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده
ايمن الظواهری روز جمعه در پيامی آمريکا را به در پيش گرفتن سياستی برای تفرقه در پاکستان متهم کرد و از پاکستانی‌ها خواست تا در برابر اين سياست به جهاد برخيزند.

مرد شماره دو القاعده در اين پيام ويديويی که بر روی اينترنت منتشر شده است، اظهار داشت: «جنگ در منطقه‌ عشيره‌ای و قبيله‌نشين پاکستان و در منطقه دره «سوات» بخشی از جنگ صليبی عليه مسلمانان در سرتاسر جهان است.»

اين ويديوی ۲۲ دقيقه‌ای که عنوان «راه زوال» برای آن انتخاب شده بود تکرار اظهارنظرهای ايمن الظواهری در تيرماه گذشته بود که در آن از شهروندان پاکستانی می‌خواهد عليه «صليبيون» آمريکايی و ارتش پاکستان وارد جنگ شوند.

ايمن الظواهری در اين پيام همچنين اظهار داشت که «برای ما افتخاری جز از طريق جهاد حاصل نخواهد شد».

پاکستان در طول دو سال گذشته بارها صحنه انفجارهای مرگباری بوده که بمب‌گذاران انتحاری مسبب آن بوده‌اند. در گزارش‌های خبری و در اطلاعیه‌های گروه‌های جهادی اين بمب‌گذاران مرتبط با القاعده و طالبان عنوان شده‌اند.

اين ستيزه‌جويان در اعلاميه‌های خود علت جنگ با دولت پاکستان را حمايت اسلام‌آباد از جنگ آمريکا با شبه‌نظاميان اسلام‌گرا در پاکستان و افغانستان اعلام کرده‌اند.

مرد شماره دو القاعده در بخش ديگری از پيام خود از مردم پاکستان خواست که «با نفر، با ثروت، با عقيده، با اطلاعات و با دعای خود به جهاد و مجاهدين کمک کنند».

در زد و خوردهای بين دو طرف تاکنون صدها غيرنظامی کشته شده و بيش از يک ميليون نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. نيروهای امنيتی و نظامی پاکستان اعلام کرده‌اند که منطقه دره سوات را از وجود شبه‌نظاميان طالبان پاکسازی کرده‌اند، اما همچنان در منطقه وزيرستان جنوبی، در نزديکی مرز افغانستان، با آنها درگيرند.

نزديک به يک ماه پيش بيت‌الله محسود، رئيس طالبان پاکستان، در حمله‌‌ موشکی که گفته شد توسط نيروهای آمريکايی صورت گرفت، کشته شد.

طالبان چند هفته کشته شدن رهبر خود را انکار می‌کردند، اما روز دوشنبه دو نفر از نزديکان وی به نام‌های حکيم‌الله محسود و ولی الرحمان کشته شدن وی در حمله‌ هوايی را تأييد کردند.
XS
SM
MD
LG