لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

امکان آزاد شدن شهروند فرانسوی به قيد وثيقه


کلوتيلد ريس، تبعه فرانسوی زندانی در ايران به هنگام دفاع از خود در دادگاه
کلوتيلد ريس، تبعه فرانسوی زندانی در ايران به هنگام دفاع از خود در دادگاه
کلوتيلد ريس، تبعه فرانسوی زندانی در ايران که به اتهام حضور در تجمع‌های اعتراضی به نتايج انتخابات رياست جمهوری در بازداشت به‌سر می‌برد، ممکن است به قيد ضمانت از زندان آزاد شود.

پدر خانم ريس روز پنجشنبه در گفتگو با راديو بين‌المللی فرانسه محتمل‌ترين اتفاق را آزادی وی به قيد وثيقه در صبح پنجشنبه يا روز شنبه اعلام کرد اما در عين حال افزود «هيچ تضمينی در اين مورد وجود ندارد، اين تنها حدس و گمان ما در اين مورد است».

آقای رمی ريس، در همين حال تأييد کرد که دولت فرانسه «قرار است چند صد هزار دلاری» به عنوان وثيقه در اختيار مقام‌های ايرانی قرار دهد.

سيدمهدی ميرابوطالبی، سفير جمهوری اسلامی در فرانسه، روز سه‌شنبه به راديو بين‌المللی فرانسه گفت که دولت فرانسه هنوز پاسخی به پيشنهاد ايران در مورد آزادی کلوتيلد ريس مشروط بر ماندن وی در سفارت فرانسه تا پايان دادگاه، نداده است.

خانم ريس که ۲۴ سال سن دارد در بين ۱۱۰ نفر متهمی قرار داشت که شنبه گذشته به اتهام شرکت در تظاهرات عليه نتايج انتخابات رياست جمهوری در دادگاهی در تهران محاکمه شدند.

در کيفر خواست ارائه شده در دادگاه که توسط معاون سعيد مرتضوی دادستان تهران قرائت گرديد اتهام خانم ريس «جمع‌آوری اطلاعات و حمايت از اغتشاشگران» عنوان شد.

همچنين در اين کيفرخواست برنامه‌های مبادلات دانشگاهی که خانم ريس از آن طريق به ايران آمده نيز يکی از کانال‌های براندازی نرم معرفی شد.

دولت فرانسه اتهام‌های وارده به شهروند اين کشور را بی‌پايه و اساس دانسته و نيکلا سارکوزی رئيس جمهوری اين کشور خواستار آزادی سريع وی شده است.

پيشتر اتهام کلوتيلد ريس جاسوسی عنوان شده بود که واکنش تند مقام‌های فرانسوی از جمله وزير امور خارجه اين کشور را برانگيخت.

کلوتيلد ريس که استاديار گروه ادبيات فرانسه دانشگاه اصفهان بود، روز دهم تيرماه پيش از سوار شدن به هواپيما به مقصد بيروت، توسط نيروهای اطلاعاتی و امنيتی در فرودگاه بين‌المللی تهران بازداشت شد.
XS
SM
MD
LG