لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

کوشنر : «اعترافات» تحت فشار گرفته شده است


برنار کوشنر
برنار کوشنر
وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در جدیدترین واکنش این کشور به محاکمه یک شهروند فرانسوی در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» اشاره کرد که «اعترافات» احتمالا «تحت فشار گرفته شده است».

برنار کوشنر در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی‌زبان «لو پاریزین» ضمن آن که به جمع عده زیادی از مقامات ایرانی و خارجی منتقد دولت ایران پیوست و دادگاه بازداشتی‌های پس از انتخابات اخیر در ایران را «نمایشی» و «مضحک» خواند اضافه کرد که سفارت فرانسه در تهران آماده بوده است که به معترضین به نتیجه انتخابات که از پلیس ایران فراری بودند پناه بدهد.

آقای کوشنر گفت: «اگر معترضین تحت تعقیب پلیس و فراری از نیروهای امنیتی به سفارت فرانسه پناه می‌آوردند، دستور این بود که درها به روی‌شان باز کنند.»

وزیر خارجه فرانسه در توضیح این تصمیم دولت این کشور گفت: «این حکم اتحادیه اروپا بود. این در سنت دموکراتیک ماست.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه در تهران، روز شنبه در دادگاه گفت که اعضای این سفارت دستور داشته‌اند به مردم در صورت برخورد پلیس با آنها در مقابل سفارت پناه بدهند.

خانم افشار به گفته پسرش، آرش نعیمیان، پنج‌شنبه شب در منزل خود در تهران دستگیر شده و شنبه صبح، کمتر از ۴۸ ساعت بعد، برای «اعتراف» به دادگاه انتقال یافته است.

برنار کوشنر در گفت‌وگوی خود با «لو پاریزین» همچنین اشاره کرده است که کلوتیلد ریس، معلم فرانسوی که در اصفهان تدریس می‌کرده و در تهران دستگیر شده، و خانم افشار از حق داشتن وکیل محروم شده و در نتیجه توانایی‌شان برای دفاع از خود «بسیار محدود» بوده است.

آقای کوشنر این که «یک زن جوان فرانسوی ۲۳ ساله بتواند میلیون‌ها نفر را به اعتراض تحریک کند» جدی ندانست و گفت خانم ریس تنها دو بار در راه‌پیمایی شرکت کرده و «برداشت شخصی خود را در یک صفحه برای یک موسسه تحقیقاتی فرانسه نوشته است».

آقای کوشنر پیشتر نیز به تمسخر گفته بود که دولت فرانسه برای جاسوسی دختر جوان ۲۳ ساله نمی‌فرستد.

خانم ریس در حالی به این جرائم بر نیمکت متهمان انتخاباتی نشانده شده است که در همان حال خبر اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد در تمام تلویزیون‌ها و نشریات خبری دنیا پوشش داده می‌شد.

دولت‌های اروپا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند نازک افشار و کلوتیلد رایس و حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، را بلافاصله آزاد کنند.

در کيفرخواستی که در دومين جلسه دادگاه دسته‌جمعی مربوط به رويدادهای پس از انتخابات ايران خوانده شد، سه بار نام حسين رسام، کارمند ايرانی سفارت بريتانيا، که در این دادگاه حضور داشت برده شد.

در متن کيفرخواست افزون بر زدن اتهام‌های مختلف به دولت بريتانيا مبنی بر دخالت اين کشور در امور داخلی ايران و تلاش برای راه‌اندازی «کودتای مخملی» با استناد به «اعترافات» حسين رسام آمده بود که «کليه ديپلمات‌های سفارت» بريتانيا در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات شرکت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG