لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۷

كروبى خواستار رسيدگى به خبر «تجاوز» به بازداشت شدگان شد


مهدى كروبى، نامزد معترض به انتخابات، در نامه اى به رييس مجلس خبرگان از وى خواست تا به موضوع «تجاوز به دختران و پسران» بازداشتى پس از انتخابات رياست جمهورى رسيدگى كند.

آقاى كروبى در اين نامه گفته است: «عده ‌اى از افراد بازداشت‌ شده مطرح نموده ‌اند كه برخى افراد با دختران بازداشتى با شدتى تجاوز نموده‌ اند كه منجر به ايجاد جراحات و پارگى در سيستم تناسلى آنان گرديده است.»

وى افزوده است: «از سوى ديگر افرادى به پسرهاى جوان زندانى با حالتى وحشيانه تجاوز كرده ‌اند به طورى ‌كه برخى دچار افسردگى و مشكلات جدى روحى و جسمى گرديده ‌اند و در كنج خانه‌هاى خود خزيده ‌اند.»

دبير كل حزب اعتماد ملى مى گويد: «افرادى اين مطالب را به من گفته ‌اند كه داراى پست‌هاى حساس در اين كشور بوده ‌اند... اين افراد اظهار داشته ‌اند، اتفاقى در زندان‌ها رخ داده است كه چنانچه حتى اگر يك مورد نيز صدق داشته باشد، فاجعه ‌اى است براى جمهورى اسلامى كه ... روى بسيارى از حكومت‌هاى ديكتاتور از جمله رژيم ستمشاهى را سفيد خواهد كرد.»

در جريان اعتراض هاى پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى صدها نفر از فعالان سياسى، مدنى، روزنامه نگاران و مردم عادى از سوى نيروهاى امنيتى و بسيجى بازداشت و به نقاط نامعلومى انتقال داده شده اند. در دو ماه گذشته گزارش هاى زيادى از بدرفتارى شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادى از بازداشتى ها زير شكنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينى، فرزند مشاور محسن رضايى، از نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى، در بازداشتگاه کهریزک، رهبر ايران دستور داد این بازداشتگاه كه زير نظر نيروى انتظامى بود تعطيل شود.

«اتفاقى در زندان‌ها رخ داده است كه چنانچه حتى اگر يك مورد نيز صدق داشته باشد، فاجعه ‌اى است براى جمهورى اسلامى كه ... روى بسيارى از حكومت‌هاى ديكتاتور از جمله رژيم ستمشاهى را سفيد خواهد كرد.»

مهدی کروبی
مخالفان مى گويند كه در اين بازداشتگاه، زندانيان تحت شرايط بسيارى بدى و در سوله هاى فلزى نگهدارى مى شدند و از سوى اراذل و اوباش مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار مى گرفتند.

انواع «بدرفتارى با زندانيان»

مهدى كروبى در نامه خود به اكبر هاشمى رفسنجانى كه دو سمت مهم رياست مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد از او خواسته است: «با توجه به اهميت مساله، انتظار است اين اقدام توسط هياتى بى‌غرض و شفاف از طرف رييس مجلس خبرگان رهبرى مورد بررسى و پيگيرى تا حصول نتيجه قرار گيرد. تا درسى براى آيندگان شود و فرصت به اراذل و اوباشى از اين دست ندهد تا آبروى نظام و امام و جمهورى‌اسلامى را بر باد ندهند و خدمات هزار ساله روحانيت را مخدوش نمايند.»

وى در نامه خود در زمينه انواع بدرفتارى با افراد بازداشتى پس از انتخابات در ايران به مواردى چون «برخوردهاى خشن و بى‌محابا، بر سر مردم باتوم را خرد كردن، آن چنان كه بعد از گذشت قريب به ۴۰ روز همچنان اوضاع شان غيرعادى است و عوارض آن روى بدنشان قابل مشاهده است، هتاكى و ابراز دشنام و فحاشى ركيك به افراد و نثار نواميس بازداشت‌ شدگان و مردمى كه براى نماز جمعه آمده بودند» اشاره كرده است.

دبير كل حزب اعتماد ملى می گوید: «گمان نمى‌كنم زندانيان دوران ۱۵ ساله مبارزات قبل از انقلاب كه از افراد توده گرفته تا گروه‌هاى مسلح مبارز التقاطى تا اعضاى نهضت آزادى و موتلفه و حزب ملل اسلامى كه در زندان با هم زندگى كرده ‌اند، (چنين اخبارى را) ديده يا شنيده باشند.»

به گزارش پایگاه حزب اعتماد ملی، حسين كروبى، پسر اين نامزد انتخابات گفته است: آقاى كروبى اين نامه را ده روز پيش خطاب به آقاى هاشمى نگاشت و آن را به طور خصوصى براى ايشان ارسال كرد.

به گفته وى، آقاى كروبى «تاكيد داشت آقاى هاشمى حتما به اين نامه پاسخ دهد و اقدام لازم را انجام دهد. متاسفانه آقاى هاشمى پاسخى به نامه ايشان نداد. پدرم تاكيد كرده بود اگر تا ۱۰ روز پاسخى به نامه داده يا اقدامى صورت نگيرد، نامه را منتشر مى‌ كند.»

اكبر هاشمى رفسنجانى اواخر تيرماه با حضور در نماز جمعه تهران راهكارهايى براى حل وضعيت سياسى ايران پس از انتخابات رياست جمهورى از جمله آزادى فورى كليه بازداشت شدگان ارائه كرد ولى اين درخواست وى بدون پاسخ مانده است.

این مقام ایرانی قرار است بار دیگر در هفته جاری در نماز جمعه تهران حاضر شود و معترضان به نتیجه انتخابات در تدارک برای حضور دوباره در این مراسم و اعتراض به انتخابات هستند.
XS
SM
MD
LG