لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

علی لاريجانی؛ مجددا رئیس مجلس


 علی لاريجانی بار ديگر به رياست قوه مقننه رسيد
علی لاريجانی بار ديگر به رياست قوه مقننه رسيد
نمايندگان مجلس صبح چهارشنبه با انتخاب مجدد هيئت رئيسه، رياست قوه مققنه را برای يک سال کاری ديگر به دست علی لاريجانی سپردند.

پس از انتخاب رئيس مجلس، نمايندگان در يک رأی‌گيری ديگر نواب رئيس را انتخاب کردند که در نتيجه محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر به ترتيب به عنوان نايب رئيس اول و دوم برگزيده شدند.

علی لاريجانی، نماينده قم، تنها نامزد رياست مجلس بود و از ۲۴۱ رأی مأخوذه ۲۱۶ رأی را به خود اختصاص داد. پيش از اين بر سر حمايت اکثريت اصول‌گرای مجلس از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری و مخالفت آقای لاريجانی با اين امر، اختلاف نظرهايی بين اصول‌گرايان حامی رئيس جمهوری و ميانه‌روهای محافظه‌کار به وجود آمده بود.

در اين ميان برخی اظهارنظرها حاکی از آن بود که نمايندگان حامی دولت تلاش دارند تا با اعمال فشار بر لاريجانی از طريق انتخابات رياست مجلس، وی را در موقعيتی قرار دهند تا از اعلام رسمی حمايت فراکسيون اصولگرايان مجلس از احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوری، حمايت کند.

اما روز يکشنبه فراکسيون اصول‌گرايان با اکثريتی ضعيف رأی به حمايت از محمود احمدی‌نژاد داد و در مقابل تصميم گرفت از نامزدی علی لاريجانی برای دوره بعد رياست مجلس حمايت کند.

از ۱۷۲ عضو فراکسيون اصول‌گرا، ۸۰ نفر موافق، ۷۵ نفر مخالف پشتيبانی و صدور بيانيه در حمايت از محمود احمدی‌نژاد بودند. در اين رأی‌گيری ۱۷ نفر رأی ممتنع دادند.

فراکسيون اقليت مجلس نيز روز دوشنبه اعلام کرده بود که در انتخابات هيئت رئيسه مجلس از رياست علی لاريجانی حمايت خواهد کرد.

در یک نگاه

در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول قم به مجلس راه یافت. او فرزند آیت الله میرزا هاشم آملی و متولد ۱۳۳۶ شهر نجف در عراق است.

آقای لاریجانی دانش‌آموخته رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی شريف در مقطع کارشناسی است و در سال‌های دهه هفتاد از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته فلسفه غرب فارغ‌الحتصیل شده است.
محمد جواد لاریجانی معاون بین‌الملل قوه قضائیه، باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران‌، فاضل لاریجانی رایزن فرهنگی سفارت ایران در کانادا و حجت الاسلام صادق لاریجانی عضو فعلی شورای نگهبان، چهار برادر علی لاریجانی هستند. تنها خواهر او نیز همسر حجت الاسلام مصطفی محقق داماد است.

در کارنامه علی لاریجانی، ریاست صدا و سیما با حکم رهبر جمهوری اسلامی، عضويت در دفتر سیاسی سپاه پاسداران، کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی، کانديداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، دبیری شورای عالی امنیت ملی در دو سال اول دولت احمدی نژاد، و مسئوليت مذاکرات هسته‌ای در همین مدت را بر عهده داشت، اما در ۲۸ مهر ۱۳۸۶ سخنگوی دولت ازاستعفای وی خبر داد.
XS
SM
MD
LG