لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

اصرار لاریجانی بر عدم حمایت از یک کاندیدای خاص


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس در خرداد ماه امسال، و همزمان با تهدید نمایندگان حامی محمود احمدی‌نژاد به رای ندادن به علی لاریجانی، وی بر موضع عدم «دخالت» قوه مقننه در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد.

علی لاریجانی در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره موضع مجلس در انتخابات آینده گفت: «مصلحت نمی‌بینم که رئیس مجلس یا نهادها و افراد موثر کشور کاندیدا معرفی کنند.»

این هفته علی اصغر زارعی، از رایحه خوش خدمت، که بخشی از فراکسیون اصولگرایان مجلس است، اعلام کرد که این امکان وجود دارد حامیان محمود احمدی‌نژاد در خرداد ماه امسال به ریاست علی لاریجانی در مجلس رای ندهند.

این نماینده اصولگرا ضمن متهم کردن هیئت رئیسه کنونی به عدم تعامل با دولت، به خبرنگاران پارلمانی گفته بود: «معتقدیم هیات رئیسه مجلس ضعیف است و باید در دور بعد تقویت شود.»

وی همچنین تصریح کرد که طرفداران احمدی‌نژاد درباره رئیس آینده مجلس تصمیم نگرفته‌اند.

علی لاریجانی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری مهر با اذعان به وجود اختلاف در فراکسیون اصولگرایان در مجلس بر سر حمایت از یک کاندیدای، ورود فراکسیون اصولگرایان به این موضع را بلامانع دانسته اما آن را برای ریاست قوه مقننه به صلاح ندانست.

علی لاریجانی گفت: «در درون فراکسیون اصولگرایان عده‌ای هستند که معتقدند ما در موضع فراکسیون اصولگرایان باید فرد معرفی کنیم. البته برخی هم با این نظر مخالفند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «من مصلحت قوه مقننه نمی‌بینم که رئیس مجلس و هیئت رئیسه در بحث های انتخاباتی دخالتی داشته باشند.»

وی همچنین با اشاره به اختلاف‌نظرهای موجود در فراکسیون اصولگرا خواستار «سعه صدر» این فراکسیون و پذیرش «آرا متفاوت» در آن شد.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، فراکسیون اصولگرایان قرار است یکشنبه هفته آینده تشکیل جلسه بدهد که در آن درباره نحوه ورود این فراکسیون به انتخابات ریاست جمهوری و نیز انتخابات خرداد ماه هیات رئیسه مجلس بحث و رایزنی خواهد شد.

فراکسیون اصولگرایان با در اختیار داشتن بیش از ۲۰۰ کرسی، فراکسیون اکثریت در مجلس هشتم است.

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی از احتمال تغییر اساسنامه فراکسیون اصولگرایان در جلسه یکشنبه آینده خبر داده است به طوریکه رهبر این فراکسیون همزمان نتواند ریاست مجلس را نیز بر عهده داشته باشد. در صورت تصویب این اساسنامه حزبی، علی لاریجانی به عنوان لیدر فراکسیون نخواهد توانست همزمان رئیس مجلس هم باشد.

در ماه‌های اخیر، علی لاریجانی، به گروه منتقدان دولت و به ویژه در عرصه اقتصادی پیوسته است که با واکنش‌های تند محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری، و دیگر هوادارانش مواجه شده است.
XS
SM
MD
LG