لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

چهار نفر تایید شدند؛ رقابت آغاز شد


تنها چهار تن توانستند از صافی شورای نگهبان بگذرند؛ در میان آن‌ها نه کسی از ميان ۴۲ زنی که اين بار امیدوار به گفته سخنگوی شورای نگهبان رفتند و نام‌نويسی کردند و نه کسانی مانند اکبر اعلمی و قاسم شعله سعدی، نماينده های دوره های پيشين مجلس حضور داشتند.

[بیشتر بخوانید: «رجل سیاسی»؛ تغییر مواضع شورای نگهبان؟ ]

روز چهارشنبه، ستاد انتخابات وزارت کشور نام نامزدهای تاييد صلاحيت شده را به اين شرح اعلام کرد: محمود احمدی نژاد، محسن رضايی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی.

براساس اطلاعيه ستاد انتخابات وزارت کشور، فعاليت تبليغاتی اين چهار نامزد از اين پس رسمی خواهد بود.

صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران که به تازگی از دادستان کل کشور تذکر قانونی دريافت کرده است تا يک جانبه عمل نکند، برای هر کدام از نامزدها سه برنامه مناظره دو به دو، يعنی با هر يک از ديگر نامزدها در نظر گرفته است.

مهران براتی، تحليلگر سياسی در آلمان، در ارتباط با اهميت چنين مناظره های تلويزيونی به راديو فردا می‌گويد: « نتيجه مناظره اين است که صدای رقبای محمود احمدی نژاد به روستاها، شهرهای کوچک و نيمه بزرگ ايران هم خواهد رسيد؛ جايی که اين‌ها رای کمتری دارند.»

وی معتقد است: «‌اين بار رقابت با رييس جمهوری فعلی رقابتی جدی است، يعنی هم آقای موسوی و هم آقای کروبی بر سر سياست‌ها و برنامه های اجتماعی خود با محمود احمدی نژاد رقابتی جدی دارند.»

اما پیش از آنکه مناظره‌های تلویزیونی آغاز شود، انتقادها از روند کار رسانه ملی ایران آغاز شده است.

ابوالفضل فاتح، مسئول امور رسانه‌های ستاد ميرحسين موسوی، خبر از آن داد که «برنامه مناظره نمايندگان نامزدها که امکان بيشتری به رقبای احمدی‌نژاد می‌داد تا با آمار و ارقام و نگاه کارشناسانه به نقد رئيس جمهوری کنونی بپردازند، از برنامه‌های مناظره حذف شده است.»

از سوی دیگر گروهی به نام «ستاد خودجوش مردمی حمایت از دکتر احمدی‏نژاد (امتداد مهر)» نیز صدا و سیما را متهم کرده‌اند که «جريان ضد احمدی‌نژادی راه انداخته است».

بنا بر گزارش‌ها از ایران، این اعتراض بیش از هر چیز به برنامه‌ای در تلویزیون ایران صورت گرفته است که با مجری‌گری سعید ابوطالب، نماینده سابق مجلس تحت عنوان «جریان» برگزار می‌شود.

آقای ابوطالب از جمله «منتقدان اصولگرای احمدی نژاد» شناخته می‌شود. وی متهم شده است که در دعوت میهمانان جانب بی‌طرفی را نگه نمی‌دارد. سعید ابوطالب این اتهام‌ها را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG