لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

خوش‌بينی نسبت به آزادی سه آمريکايی زندانی در ايران


سارا شاورد، یکی از سه آمریکایی که به اتهام عبور از مرز در ایران بازداشت هستند
سارا شاورد، یکی از سه آمریکایی که به اتهام عبور از مرز در ایران بازداشت هستند
رهبران گروه‌های مسلمان آمريکا روز پنج‌شنبه در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در نيويورک خواستار آزادی سه گردشگر آمريکايی شدند که از تيرماه در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

سارا شاورد ۳۱ ساله، جاش فتال ۲۷ ساله و شين باوئر ۲۷ ساله سه گردشگر آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام گردش و سیاحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزداران ايران دستگير شدند.

رهبران مسلمانان آمریکا پس از ملاقات با محمود احمدی‌نژاد و تحويل نامه خانواده‌های اين سه آمريکايی به وی، به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، «محتاطانه ابراز خوش‌بينی کردند» که اين سه به‌زودی آزاد شوند.

پیشتر یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در اواسط شهریورماه اعلام کرد که تهران برای تصمیم‌گیری درباره سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران نیاز به وقت بیشتری دارد.

«نهاد عواد»، مدير شورای روابط اسلامی آمريکايی، می‌گويد که جامعه‌ اسلامی آمريکا همچنان اين مسئله را پی‌گيری خواهد کرد تا «نتيجه مطلوب» حاصل شود.

اين شورا پيشتر نيز در نامه‌ای به رئيس جمهوری اسلامی خواستار رسيدگی سريع‌تر به مسئله اين سه آمريکايی و آزادی آنها شده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از گذشت بيش از يک ماه از بازداشت اين افراد، اعلام کردند که آنها را در اختيار دارند. تهران اين سه آمريکايی را به ورود غيرقانونی به خاک ايران و جاسوسی متهم کرده است.

خانواده‌های اين افراد از زمان بازداشت آنها تاکنون هيچ گونه اطلاعی از اين سه تن در دست ندارند.

آقای احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشيتدپرس اظهار داشت که از قوه قضائيه ايران خواهد خواست که در روند رسيدگی به پرونده اين افراد تسريع ايجاد کرده و «با بيشترين آسان‌گيری و ارفاق با پرونده آنها برخورد کنند».

لری شاو، رئيس هيئت امنای شورای روابط اسلامی آمريکايی، پيش از ديدار روز پنج‌شنبه اعلام اميدواری کرده بود که آقای احمدی‌نژاد از اين فرصت استفاده کند و با حرکتی بشردوستانه اسباب آزادی اين سه آمريکايی را فراهم آورد و فضای مثبتی را برای گفت‌وگوی سازنده بين دو ملت ايران و آمريکا ایجاد کند.
XS
SM
MD
LG