لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

شمارش آرا در افغانستان؛ کرزای و عبدالله می‌گویند پیروزند


شمارش آرا در يکی از حوزه‌های رأی‌گيری شهر کابل
شمارش آرا در يکی از حوزه‌های رأی‌گيری شهر کابل
به‌رغم حمله‌های نظامی پراکنده گروه طالبان، دولت افغانستان روز جمعه اعلام کرد که رأی‌گيری برای دومين دوره انتخابات رياست جمهوری اين کشور با موفقيت به پايان رسيده و شمارش آرا در حال انجام است.

با آغاز شمارش آرا در انتخابات افغانستان، دو رقيب اصلی، يعنی حامد کرزای و عبدالله عبدالله، مدعی پيروزی در اين انتخابات شده‌اند.

هر چند هنوز نمی‌توان شمار قطعی رأی‌دهندگان را تخمين زد، همايون حميدزاده، سخنگوی ستاد انتخاباتی حامد کرزای، مدعی شد که پنجاه درصد واجدين شرايط در قسمت‌های جنوبی کشور که پايگاه اصلی آقای کرزای است در انتخابات شرکت کرده‌اند.

در مقابل حسين فاضل سانچارکی، سخنگوی عبدالله عبدالله، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که آن چه ستاد آقای کرزای می‌گويد درست نيست. وی مدعی شد که نتايج اوليه بيانگر آن است که ‌آقای عبدالله توانسته است ۶۲ درصد آرا را نصيب خود کند.

نظر به ناامنی گسترده در سرتاسر خاک افغانستان، پيش‌بينی شده است که اعلام رسمی فرد پيروز انتخابات دو هفته يا بيشتر به طول بينجامد، هر چند مقام‌های افغان گفته‌اند که نتايج اوليه تا روز شنبه مشخص خواهد شد.

در انتخابات افغانستان شش هزار و ۲۰۰ حوزه رأی‌گيری وجود داشت که هر يک پس از شمارش آراء صندوق‌ها نتايج را برای جمع‌بندی نهايی به کميسيون انتخابات در کابل ارسال خواهند کرد.


تخمین زده می شود که بين ۴۰ تا ۵۰ درصد ثبت‌نام‌شدگان در انتخابات شرکت کرده باشند.


مقام‌های ناظر سازمان ملل در اين مورد اظهار نظر کرده‌اند که در صورت رسيدگی به ادعاهای تقلب و بی‌قانونی در جريان انتخابات، اعلام رسمی نتيجه ممکن است تا يک ماه نیز به طول بينجامد.

ذکريا برک‌زای، يکی از مقام‌های کميسيون انتخابات افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفته است که ميزان مشارکت افراد در مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی متفاوت بوده است، اما در مجموع رضايت‌بخش است. وی تخمين زده است که بين ۴۰ تا ۵۰ درصد واجدين شرايط در انتخابات روز پنج‌شنبه شرکت کرده باشند.

ريچارد هالبروک، فرستاده ويژه کاخ سفيد به منطقه، انجام انتخابات در افغانستان را موفقيت ارزيابی کرد، اما در عين حال خاطرنشان ساخت که «آزمون اصلی در اين انتخابات، نحوه شمارش آرا خواهد بود».

اين انتخابات در عين حال آزمونی برای راهبرد جديد باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در افغانستان خواهد بود که با هدف بازپس‌گیری مناطقی تدوین شده که در جريان حملات گسترده و روزافزون گروه طالبان، به تصرف مجدد آنها درآمده است.

با افزايش شمار نيروهای آمريکا در افغانستان، تلفات اين نيروها نيز رو به افزايش گذاشته و همزمان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمايت افکار عمومی آمريکا از جنگ در افغانستان ضعيف‌تر از پيش شده است.
XS
SM
MD
LG