لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

کرزی، عبدالله، بشردوست، غنی؛ رقبای اصلی انتخابات افغانستان


بعد از کشمکش‌های فراوانی که از سال گذشته بر سر زمان برگزاری انتخابات در افغانستان پیش آمد و نگرانی‌هایی درباره تأمین امنیت در این انتخابات مطرح بود، اینک بیش از ۴۰ نفر، در این رقابت شرکت دارند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، بعد از سقوط طالبان خواهد بود.

اما در میان کاندیداها نام‌های آشنا و یا کلیدی‌تری نیز به چشم می‌خورد. حامد کرزی، رییس جمهور کنونی افغانستان؛ کسی که برخی شانس برد این انتخابات را برای او کم می‌بینند، و برخی معتقدند که وی قطعاً پیروز این رقابت خواهد بود.

یک زن افغان، تراکت تبلیغاتی کرزی را در دست دارد
حامد کرزی ۵۲ ساله که پشتون است، در سال ۲۰۰۱ میلادی، ریاست دولت موقت افغانستان را عهده‌دار شد. سه سال بعد با به دست آوردن ۵۵ درصد آرا در انتخابات، ریاست جمهوری افغانستان را بر عهده گرفت. در آن زمان آرای آقای کرزی ۴۰ درصد بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب خود بود.

اما امروز کسانی چون دکترعبدالله عبدالله، دکتر رمضان بشر دوست و دکتر اشرف غنی، صلابت سال‌های پیش حامد کرزی را تا حدی تهدید می‌کنند.

رئیس جمهور کنونی افغانستان اعلام کرده است که دغدغه‌هایش بیشتر در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی است. کمپین تبلیغاتی این روزها بر مسایلی چون توسعه زیر ساخت‌ها و همچنین دفاع از حقوق بشر نیز تأکید دارد.

عبدالله در انتخابات رنگ آبی را به عنوان رنگ تبلیغاتی خود برگزیده است
دکتر عبدالله عبدالله، ۴۹ ساله، از رقیبان اصلی حامد کرزی در کسب کرسی ریاست جمهوری که در دولت موقت و همچنین دولت حامد کرزی تا سال ۲۰۰۶ عهده‌دار وزارت خارجه افغانستان بوده است.

عبدالله درباره برنامه‌هایش گفته است که تمرکز وی بر روی مبارزه با فساد مالی و همچنین مبارزه با ستیزه‌جویان با کمک نیروهای بین‌المللی خواهد بود.

عبدالله همچون کرزی به مذاکره با طالبان می‌اندیشد اما تأکید کرده است که این شامل مذاکره با ملا عمر رهبر طالبان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نمی‌شود.

بسیاری آقای بشردوست را گاندی افغانستان می‌خوانند
سومین نفر در لیست بلند کاندیداها دکتر رمضان بشردوست است. کسی که به گوشه گوشه کشور سفر می‌کند و بدون تشریفات با مردم هم صحبت می‌شود.

بشردوست ۴۳ ساله، دو دهه از عمرش را در فرانسه زندگی کرده و دکترای حقوق دارد. آقای بشردوست مدت کوتاهی در کابینه کرزی، وزیر برنامه‌ریزی بود، اما استعفا کرد و در سال ۲۰۰۵ با رأی خیره‌کننده‌ای به پارلمان راه یافت.

برخی وی را گاندی افغانستان می‌خوانند و حضورش را در رقابت انتخاباتی امسال، نشانی از پیشرفت به سوی دموکراسی در این کشور می‌دانند.

و اما اشرف غنی، ۶۰ ساله، نیز چون کرزی پشتون است و نقش مهمی در بازسازی افغانستان ایفا کرده است. وی مشاور فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان بوده است و همچنین بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ میلادی وزارت اقتصاد افغانستان را عهده‌دار بود.

اشرف غنی؛ همچون عبدالله و کرزی بر مبارزه با القاعده تأکید می‌کند
اشرف غنی همچون کرزی و عبدالله اولویت‌های دولت احتمالی خود را بر مبارزه با القاعده، ستیزه‌جویان، مواد مخدر و فساد اقتصادی استوار کرده است.

انتظار می‌رود، با وجود تهدید طالبان در جهت پیشگیری از برگزاری انتخابات روز ۲۰ اوت، تعداد قابل ملاحظه‌ای از دارندگان حق رأی بخصوص در ایالات شمالی و غربی، در انتخابات شرکت کنند.

شمار فعلی جمعیت افغانستان براساس تازه‌ترین آمارها بین ۲۸.۲ تا ۳۳.۶ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و تعداد واجدین شرایط رأی دادن نیز تا ۱۷ میلیون برآورد شده است. اما از سویی نیز برخی بر این باورند که ۲۰ درصد واجدین شرایط رأی دادن، هنوز تصمیم به این مهم نگرفته‌اند.

رأی‌دهندگان افغانستانی تا حدود زیادی به نسبت گرایش‌های قبیله‌ای رأی می‌دهند. گفته می‌شود پشتون‌ها از ۴۰ تا ۵۵ در صد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و به این علت نقش رأی‌دهندگان پشتون در تعیین سرنوشت انتخابات تعیین‌کننده است.

اگر چه تحلیلگران معتقدند ناامنی در مناطق سکونت پشتو‌ها که عمدتاً غرب و جنوب افغانستان است شاید قدرت مانور غیر پشتوها در این انتخابات را آسان کند. علاوه بر گرایش‌های قومی توافق‌های قبیله‌ای و ائتلاف با سران قبایل نیز در تعیین تکلیف انتخابات دارای نقش عمده‌ای است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG