لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

همه مراقب صندوق‌های سبز و سرخ و سیاه‌اند


افغانستان آماده برگزاری انتخابات می‌شود، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور
افغانستان آماده برگزاری انتخابات می‌شود، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه برگزار می‌شود و با وجود تهدید طالبان مبنی بر حمله به مراکز اخذ رای، پیش‌بینی می‌شود حدود هفده میلیون افغان برای سهیم شدن در سرنوشت کشورشان پای صندوق‌های رای بروند.

در حال حاضر جدی‌ترین رقبای انتخابات حامد کرزی، عبدالله عبدالله و نیز رمضان بشردوست و اشرف غنی هستند.

کم و بیش همه رقبا در منظاره‌ها و شعارهای انتخاباتی خود، به ایجاد امنیت در افغانستان پرداخته‌اند؛ موضوعی که این روزهای نه تنها بحث داغ محافل سیاسی داخل افغانستان، بلکه یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های سازوکارهای نظامی مانند ناتو نیز هست.

اما آیا امنیت خود انتخابات تامین شده است؟

در گفت‌وگویی با «نوریاس نوری» خبرنگار بخش افغان رادیو اروپای آزاد، نخست از وی پرسیده‌ایم که انتخابات در افغانستان با چه مشکلاتی همراه است و آیا می‌شود پیش‌بینی‌هایی در مورد نتیجه انتخابات داشت؟

در مرحله اول، موضوع تهديدهای امنيتی است که از طرف گروه‌های مخالف به خصوص گروه طالبان نسبت به اتباع افغانستان مطرح شده است. اينها در مناطق جنوبی بيشتر نفوذ دارند و در آنجا به مردم گفته‌اند نبايد پای صندوق‌های رأی برويد و در انتخابات شرکت کنيد.

مسايل امنيتی چالش بزرگ پيش روی انتخابات است و بايد ديد تهديد طالبان تا چه اندازه جدی است. آنها در انتخابات گذشته هم تهديد کرده بودند، اما تجربه گذشته نشان می‌دهد که چهار سال پيش در روز انتخابات حادثه چندان جدی اتفاق نيفتاد.

آيا می‌شود نتیجه انتخابات را پيش‌بینی کرد؟

نظرسنجی‌هايی که اين روزها در افغانستان صورت گرفته نشان می‌دهد که در دور دوم احتمالاً حامد کرزی که اکنون از رقبای خود پيش است، بتواند ۵۰ درصد از آرا را به دست بياورد.

نوریاس نوری
نظرسنجی‌هايی که اين روزها در افغانستان صورت گرفته نشان می‌دهد که در دور دوم احتمالاً حامد کرزی که اکنون از رقبای خود پيش است، بتواند ۵۰ درصد از آرا را به دست بياورد.

فکر می‌کنيد اين انتخابات به دور دوم کشيده می‌شود؟

با توجه به اوضاع کشور و به دليل کثرت کانديداها، بيشتر احتمال اين می‌رود که انتخابات به دور دوم کشيده شود.

ما در افغانستان می‌بينيم در ميان کانديداها، کانديداهايی هستند که نماينده يک قشر يا قوم به خصوصی هستند. مثلاً در رقابت با حامد کرزی افرادی چون اشرف غنی، دکتر عبدالله عبدالله و رمضان بشردوست قرار دارند.

وقتی آرا بين کانديداها تقسيم می‌شود يک کانديد نمی‌تواند ۵۰ درصد آرا را به دست بياورد.

به عنوان مثال اشرف غنی و احمد زه از رقبای کرزی هستند که ممکن است در مناطق جنوبی کشور بيشتر آرا را به دست آورند. اگر اشرف غنی و احمد زه کانديد نبودند ممکن بود آرای آنها برای حامد کرزی باشد، ولی اکنون رأی تقسيم می‌شود و اين باعث کاهش رأی کرزی می‌شود و ممکن است نتواند اکثريت آرا را در دور اول به دست آورد.

در حال حاضر تامین امنیت انتخابات، مهم‌ترین مسئله است.

جو رقابت در صحنه انتخابات افغانستان چطور است و آيا رقابت‌های سالمی در جريان است؟

دموکراسی در افغانستان نوپا است و مبارزات انتخاباتی مبارزات جديدی هستند.
نارضايتی‌هايی وجود دارد و مردم می‌گويند بيشتر کانديداها نمی‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های انتخاباتی خود را خوب مطرح کنند.

بعضاً ديده شده کانديداها از امکانات دولتی به نفع خودشان استفاده کرده‌اند. حتی شکايت‌هايی وجود دارد که کرزی هم از موقعيت خود به نفع مبارزات انتخاباتی اش استفاده کرده است.

در شرايط موجود افغانستان بسيار مشکل است که بگوييم مبارزات انتخاباتی به شکل شفاف و سالم شکل گرفته است.

روزهای پیش از انتخابات در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00


در مقابله با حمله احتمالی طالبان به مراکز اخذ رأی، آيا تدابير امنيتی خاصی انديشيده شده است؟

ديروز وزير داخلی کشور گفت که ما ۶۶۰۰ مرکز اخذ رأی داريم و برای اين مراکز تدابير شديد امنيتی اتخاذ شده و سخنگوی وزارت داخلی کشور گفت حدود ۱۰ تا ۱۴ نفر پليس امنيت هر مرکز رأی را تأمين می‌کنند. طبعاً در فواصل مراکز اخذ رأی نيز نيروهای اردوی ملی افغانستان و نيروهای حافظ صلح بين المللی حضور دارند.
XS
SM
MD
LG