لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

نگرانی صليب سرخ از بحران انسانی در دره سوات


اکنون نزديک به يک ميليون پانصد هزار پناهجو در چارد زندگی می‌کنند
اکنون نزديک به يک ميليون پانصد هزار پناهجو در چارد زندگی می‌کنند
صليب سرخ جهانی نگرانی عميق خود را از بابت گرفتار آمدن غيرنظاميان در ميان آتش درگيری ميان ارتش پاکستان و نيروهای طالبان ابراز کرد.

مقام‌های سازمان صليب سرخ جهانی روز يکشنبه نخستين ارزيابی خود در مورد نيازهای موجود و کمک‌های بشردوستانه لازم برای کمک به غيرنظاميان در منطقه دره سوات پاکستان را به پايان بردند و بر پايه آن اعلام کردند که شرايط حاکم بر منطقه شرايطی بسيار نگران کننده است.

دنيل اومالی، رئيس تيم ارزيابی صليب سرخ در اين باره اظهار داشت که افراد غيرنظامی در مخمصه ميدان جنگ گرفتار آمده‌اند در حالی که غذای چندانی در اختيار ندارند، آب لوله کشی و برق در دسترشان نيست و سوخت لازم برای دستگاه‌های کوچک مولد برق نيز ندارند، تمامی خطوط تلفن قطع است، و چند مرکز بهداشتی و درمانی منطقه نیز عملاً از کار باز ایستاده‌اند.

سيد اطهرعلی، وزير دفاع پاکستان، روز يکشنبه گفت که حملات ارتش و درگيری‌های نظامی احتمالاً تا چند روز آينده به پايان می‌رسد.

وی در سخنان خود خطاب به اجلاس امنيتی آسيا در سنگاپور اظهار عقيده کرد که در بين افکار عمومی درک نادرستی شکل گرفته مبنی بر اين که پاکستان خاستگاه افراط گرايی در منطقه است. به نظر ژنرال اطهر پس از حملات تروريستی به نيروهای آمريکايی در سال ۲۰۰۱ بی‌ثباتی از کشور همسايه شمالی يعنی افغانستان به خاک پاکستان سرايت کرد و ریشه همه مشکلات در آنجا است.

حمله نظامی ارتش پاکستان به دره سوات و مناطق همجوار آن ماه گذشته آغاز، و دليل شروع آن نقض موارد آتش‌بس و پيشروی نيروهای ستيزه‌جوی طالبان به ۱۰۰ کيلومتری اسلام‌آباد، پايتخت پاکستان، اعلام شد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز درگيری‌ها تاکنون بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از خانه و کاشانه خود فراری و آواره شده‌اند.

ارتش پاکستان مدعی شده است که پس از بازپس‌گيری شهر «مينگورا» در روز شنبه همچنان در حال پيش‌روی و پاکسازی مناطق از بازمانده‌های شورشيان طالبان است.
XS
SM
MD
LG