لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

وزیر دفاع پاکستان از پایان قریب‌الوقوع عملیات سوات خبر داد


سربازان پاکستان در کوه‌های مشرف به دره سوات(۲۲ مه)
سربازان پاکستان در کوه‌های مشرف به دره سوات(۲۲ مه)
وزیر دفاع پاکستان روز یکشنبه از پایان قریب‌الوقوع عملیات ارتش این کشور علیه شبه‌نظامیان طالبان در دره سوات خبر داد.

روز شنبه ارتش پاکستان اعلام کرده که شهر مینگوره، بزرگترین شهر دره سوات را تحت کنترل خود درآورده است و تنها مقاومت‌های پراکنده‌ای از سوی شبه‌نظامیان طالبان در حاشیه شهر مشاهده می‌شود.

سید اطهر علی، وزیر دفاع پاکستان روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی سنگاپور اعلام کرد که سه منطقه عملیاتی در شمال غربی این کشور از شورشیان طالبان پاکسازی شده است.

وزیر دفاع پاکستان گفت: «عملیات در سوات، بونیر، و مناطق همجوار تقریبا با موفقیت کامل همراه بوده است.»

سید اطهر علی افزود: «تنها پنج تا ۱۰ درصد کار باقی مانده است که امیدواریم در دو سه روز آینده این مقاومت‌های پراکنده نیز از بین برود.»

برپایه گزارش‌ها ارتش پاکستان هم‌اکنون در برخی از نقاط در حال نبرد با شورشیان طالبان است اما با تصرف مینگوره، و سقوط این پایگاه عمده طالبان ارتش امیدوار است مقاومت‌های پرکنده را به زوردی درهم بشکند.

یک ماه پیش ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای را علیه نیروهای پاکستانی در دره سوات و مناطق اطراف آن آغاز کرد.

هدف این عملیات عقب راندن نیروهای طالبان بود که تا ۱۰۰ کیلومتری اسلام‌آباد رسیده بودند. عملیات ارتش پاکستان علیه نیروهای طالبان از سوی واشینگتن و متحدان غربی‌اش مورد حمایت قرار گرفته است.

در طول یک ماه عملیات ارتش در دره سوات، مواضع طالبان از سوی نیروی هوایی پاکستان بمباران شده و نیروی زمینی نیز درگیری خانه به خانه با شبه‌نظامیان طالبان داشته است.

نبرد در دره سوات تاکنون بیش از دو میلیون نفر را به ترک خانه و کاشانه خود وادار کرده است.

شورشیان طالبان به دولت پاکستان هشدار داده‌اند که به تلافی عملیات ارتش، ‌به اهدافی در سراسر پاکستان حمله خواهند کرد.

طالبان حمله انتحاری و تیراندازی به یک مقر پلیس در شهر لاهور پاکستان در روز چهارشنبه را به عهده گرفته است. در این حمله دست کم ۳۰ نفر کشته شدند. یک روز پس از انفجار لاهور دو بمبگذاری انتحاری دیگر نیز در شمال غربی پاکستان رخ داد که جان دست کم ۱۴ نفر را گرفت.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، روز شنبه با حمایت از عملیات ارتش در دره سوات اظهار داشت که طالبان با گسترش تحرکات خود به بیرون از دره سوات و آمدن به بونیر در ۱۰۰ کیلومتری اسلام‌آباد، حاکمیت دولت پاکستان را به چالش کشیده بودند.

یوسف رضا گیلانی گفت: «موجودیت پاکستان در خطر بود و ما باید این عملیات را آغاز می‌کردیم.»
XS
SM
MD
LG