لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

بمباران مواضع طالبان توسط جنگنده‌های نيروی هوايی پاکستان


درگیری بین طالبان و نیروهای ارتش پاکستان همچنان ادامه دارد
درگیری بین طالبان و نیروهای ارتش پاکستان همچنان ادامه دارد
دولت پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های نيروی هوايی اين کشور مواضع شبه نظامیان طالبان را در مناطق شمال غرب پاکستان بمباران کرده و دست‌کم هفت تن از ستيزه‌جويان را از پای در‌آوردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز در حالی که نبردهای خيابانی ميان سربازان ارتش پاکستان و ستيزه‌جويان طالبان در منگوره، بزرگترين شهر در دره سوات هم‌چنان ادامه دارد، نيروی هوايی پاکستان روز يکشنبه اقدام به بمباران مواضع طالبان در منطقه پشتون نشين «اوراکزايی» کرده است.

اين در حالی است که عليرغم اوج گرفتن عمليات ارتش پاکستان عليه ستيزه‌جويان طالبان در دره سوات اوضاع در ساير مناطق قبيله‌نشين هم‌مرز افغانستان نسبتاً آرام گزارش شده است.

با اين همه روز يکشنبه مقام‌های امنيتی پاکستان اعلام کردند، نيروهای دولتی به گروهی از ستيزه‌جويان طالبان در منطقه «اوراکزايی» که قصد داشتند برای نبرد با ارتش پاکستان به منطقه وزيرستان جنوبی واقع در مرز افغانستان بيايند، حمله کرده‌اند.

ياسين خان يکی از مقام‌های عالی‌رتبه دولتی در شهر «قالجو» در اين باره اظهار داشت، جنگنده‌های نيروی هوايی پاکستان در يک رشته عمليات مخفی‌گاه‌های ستيزه‌جويان را در سه روستا در این منطقه بمباران کردند.

ياسين خان همچنين در باره ميزان تلفات اين حملات به رويترز گفت:« اطلاعات تاييد شده ما حاکی از وجود هفت کشته در ميان ستيزه‌جويان است، اما با توجه به اين که حملات انجام شده بسيار دقيق بودند، شمار تلفات بايد به مراتب بيشتر از اين باشد.»

از سوی ديگر «مولوی حيدر» يکی از سخنگويان طالبان در منطقه اعلام کرد، سيزده تن از افراد او در حملات هوايی ارتش پاکستان کشته شده‌اند.

وی در يک مکالمه تلفنی با تاکيد بر گرفتن انتقام اين حملات اظهار داشت:« هر کسی در پاکستان می‌تواند هدف حملات ما قرار گيرد.»

طالبان اعلام کرده که در حملات هوايی ارتش پاکستان يک مدرسه مذهبی مورد هدف قرار گرفته است.

ادامه نبردهای خیابانی در منگوره

از سوی ديگر نبردها ميان نيروهای دولتی و ستيزه‌جويان طالبان در شهر منگوره در دره سوات همچنان ادامه دارد و ارتش پاکستان برای بيرون راندن طالبان از اين شهر تلاش می‌کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، شاهدان عينی به اين خيرگزاری گفته اند که هزاران غير نظامی در اين شهر از خانه هايشان بيرون نمی آيند و سربازان دولت پاکستان در تمامی خيابان های منگوره در حال نبرد با شبه نظاميان طالبان هستند.

ژنرال عطار عباس،سخنگوی ارتش پاکستان شبه نظاميان اسلام گرا را متهم کرد که از غير نظاميان به عنوان سپر دفاعی استفاده می کنند.

وی افزود : «نيروهای دولتی بخشی از شهر را آزاد کرده اند اما نسبت به امکان کند بودن عمليات بخاطر اجتناب از تلفات غيرنظاميان هشدار داد.»

وی شمار غيرنظاميان باقيمانده در شهر را حدود بيست هزار تن برآورد کرد و افزود که هفده فرد مظنون از جمله يک فرمانده شبه نظاميان در نبردهای اخير کشته شده اند.

به گفته سخنگوی ارتش پاکستان نيروهای آن کشور در سوات با يک هزار و پانصد تا دو هزار نفر از آنچه که وی « شبه نظاميان سرسخت » خواند نبرد می کنند.

سازمان ملل می گويد از آغاز تهاجم نظامی پاکستان در سوات حدود يک ميليون و هفتصد هزار تن در آن کشور جابجا شده اند.

پيشتر، در پی پيشروی ارتش پاکستان در مناطق شمال غرب اين کشور ستيزه‌جويان اسلام‌گرای طالبان اعلام کردند، تا آخرين نفس به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

چند روز پيش نيز «مسلم خان» سخنگوی طالبان روز يکشنبه از ادامه مقاومت ستيزه‌جويان اسلام‌گرا در برابر حملات ارتش پاکستان خبر داد.

وی که از طريق تلفن و از نقطه نامعلومی با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود: «ما تا آخرين نفس برای اجرای قوانين اسلامی مبارزه خواهيم کرد. ما بر اين اعتقاد هستيم که در راه حق گام برمی‌داريم.»
XS
SM
MD
LG