لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

محمود عباس: تنها پول برای بازسازی غزه کافی نيست


 کنفرانس بين‌المللی کمک به بازسازی غزه در شرم‌الشيخ مصر، دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷
کنفرانس بين‌المللی کمک به بازسازی غزه در شرم‌الشيخ مصر، دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷
محمود عباس، روز دوشنبه در کنفرانس شرم‌الشيخ هشدار داد که بدون وجود صلحی پايدار، هر گونه کمکی برای احياء غزه، اتلاف سرمايه خواهد بود.

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی در جمع کشورهای اهداء‌کننده کمک به بازسازی غزه گفت: «همه ما می‌دانيم که در نبود يک توافق سياسی کارهای عمرانی و بازسازی جملگی ناکافی، بی‌ثمر و در معرض تهديد و ارعاب خواهد بود.»

کنفرانس شرم‌الشيخ برای کمک به بازسازی غزه روز دوشنبه با حضور بيش از ۸۰ کشور و سازمان برگزار شد. شرکت‌کنندگان در اين کنفرانس تعهد کردند که دست‌کم چهار ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلا ر به اقتصاد فلسطين به طور کلی و به باريکه غزه به طور مشخص کمک کنند. بر پايه برنامه اعلام شده اين کمک‌ها در طول دو سال آينده در اختيار تشکيلات خودگردان فلسطينی قرار خواهد گرفت.

حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری مصر، در سخنرانی افتتاحيه اين کنفرانس گفت: «امکان صلح وجود دارد و من انتظار دارم که سال جاری ميلادی سال صلح بين اسرائيل و فلسطينی‌ها باشد.»

آقای مبارک در عين حال تأکيد کرد که بازسازی غزه تنها به شرطی محقق خواهد شد که اسرائيل گذرگاه‌های مرزی را بازگشايی کند. هر چند جنبش حماس در اين اجلاس شرکت نداشت، اما آقای مبارک گفت که بايد بين جنبش فتح و حماس سازش و توافقی برقرار شود.

فراخوان رئيس‌جمهوری مصر برای اتحاد بين گروه‌های فلسطينی در سخنرانی وليد المعلم، وزير خارجه سوريه که يکی از ۴۵ وزير خارجه شرکت کننده در اين اجلاس بود هم تکرار شد.

خبرگزاری‌های خارجی گزارش دادند که آقای المعلم با هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، در اين اجلاس رو‌به‌رو شده و با وی دست داده است.

خانم کلينتون در اين اجلاس تعهد کرد که آمريکا پس از تصويب کنگره مبلغ ۹۰۰ ميليون دلار به تشکيلات فلسطينی کمک خواهد کرد، که ۳۰۰ ميليون دلار آن صرف بازسازی غزه خواهد شد. وزير خارجه آمريکا تأکيد کرد که کمک مالی به غزه بايد با «صلحی جامع بين اسرائيل و همسايه‌های عرب آن» همراه باشد.

جدای از ابراز همدردی با غيرنظاميان قربانی حملات هوايی به غزه، در اجلاس شرم الشيخ تأکید شرکت‌کنندگان بر آن بود که جنبش حماس برای آنکه از طرف جامعه جهانی به رسميت شناخته شود، بايد موجوديت اسرائيل را به رسميت شناخته و تمام قراردادهايی که پيشتر بين تشکيلات خودگردان و اسرائيل به امضاء رسيده را بپذيرد.

نيکلا سرکوزی، رئيس‌جمهوری فرانسه، نيز در اين اجلاس خبر از تشکيل کنفرانس صلحی در فرانسه در تابستان سال آينده داد و گفت اميدوار است که اين کنفرانس صلح بتواند تا پايان سال جاری ميلادی منجر به شکل‌گيری صلحی باثبات در خاورميانه شود.
XS
SM
MD
LG