لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

پیشنهاد ۹۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای کمک به فلسطینی‌ها


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه سفر یک هفته‌ای خود به خاورمیانه و اروپا را با شرکت در کنفرانس کمک به بازسازی غزه در شرم‌الشیخ مصر آغاز کرد. خانم کلینتون در این کنفرانس پیشنهاد ۹۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای کمک به فلسطینی‌ها را مطرح کرد.

به گفته رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده،‌ تنها یک سوم از این بودجه، ۳۰۰ میلیون دلار، از طریق سازمان ملل و سازمان‌های دیگر به منطقه غزه که تحت فرمان حماس است تزریق خواهد شد.

آقای وود در نشست خبری خود در شرم‌الشیخ گفت «حدود ۲۰۰ میلیون دلار» از کمک آمریکا برای رفع کسر بودجه دولت خودگردان فلسطینی و باقی آن برای «اصلاحات اقتصادی، و پروژه‌های امنیتی و بخش خصوصی تحت نظر دولت خودگردان» صرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف از کنفرانس روز دوشنبه شرم‌الشیخ جمع‌آوری کمک برای بازسازی غزه پس از حمله ۲۲ روزه اسرائیل به این منطقه است، اما واشینگتن قصد دارد «از این فرصت برای تقویت دولت محمود عباس نیز بهره بگیرد».

به گفته رویترز، از آنجا که این بودجه ابتدا باید به تایید کنگره آمریکا برسد که بیشتر درگیر یافتن راه حلی برای بحران اقتصادی است، هنوز مشخص نیست چه مقدار از این ۹۰۰ میلیون دلار واقعاً به فلسطینی‌ها برسد.

به گفته رویترز، از آنجا که این بودجه ابتدا باید به تایید کنگره آمریکا برسد که بیشتر درگیر یافتن راه حلی برای بحران اقتصادی است، هنوز مشخص نیست چه مقدار از این ۹۰۰ میلیون دلار واقعا به فلسطینی‌ها برسد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در نشست خبری خود اشاره کرد که موضع ایالات متحده در برابر حماس همچنان به قوت خود باقی است و هیلاری کلینتون هم روز دوشنبه بار دیگر در دیدار غیررسمی خود با اعضای هیات چهارجانبه بر این موضع تاکید خواهد کرد.

آمریکا و دیگر اعضای هیات چهارجانبه صلح خاورمیانه، روسیه و سازمان ملل و اتحادیه اروپا،‌ برای پذیرش حماس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات صلح، سه شرط گذاشته‌اند.

به موجب این شرایط، گروه حماس که کنترل منطقه غزه را به دست دارد باید موجودیت کشور اسرائیل را به رسمیت بشناسد،‌ به پیمان‌های منعقده بین اسرائیل و فلسطینی‌ها احترام بگذارد و دست از اعمال خشونت بردارد.

خانم کلینتون پس از حضور در کنفرانس شرم‌الشیخ برای دیدار با مقامات اسرائیلی به بیت‌المقدس سفر می‌کند، سپس در کرانه باختری با محمود عباس و سلام فیاد، نخست وزیر دولت خودگردان فلسطینی، دیدار خواهد کرد و در پایان در بروکسل با وزرای خارجه کشورهای سازمان ناتو به گفت‌وگو خواهد نشست.
XS
SM
MD
LG