لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

توافق مقدماتی گروه های فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی


احمد قريع (سمت چپ)، از مقام هاى ارشد فتح، در اين زمينه گفت: ما اعضاى اين كميته ها را انتخاب كرده و در باره اهداف كلى به توافق رسيديم.
احمد قريع (سمت چپ)، از مقام هاى ارشد فتح، در اين زمينه گفت: ما اعضاى اين كميته ها را انتخاب كرده و در باره اهداف كلى به توافق رسيديم.
گروه های رقيب فلسطينى روز پنجشنبه توافق كردند كه با تشكيل پنج گروه كارى راه را براى تشكيل دولت وحدت ملى و حل و فصل اختلافات میان خود باز كنند.

دو گروه اصلی فتح و حماس كه از ۱۸ ماه پيش دچار اختلافات شديدى شده و عملا نوار غزه و كرانه باخترى را از هم جدا كرده اند در نشستى دو روزه به ميانجيگيرى مصر براى حل اختلافات خود شركت كردند.

در پايان اين نشست طرفين موافقت كردند تا پنج گروه كارى با حضور نمايندگان تمام گروه ها براى تشكيل كابينه وحدت ملى، برگزارى انتخابات پارلمانى و ادغام نيروهاى امنيتى ايجاد كنند.

۱۲ گروه فلسطينى براى حل و فصل اختلافات ميان خود در نشست قاهره شركت كرده بودند.

احمد قريع، از مقام هاى ارشد فتح، در اين زمينه گفت: ما اعضاى اين كميته ها را انتخاب كرده و در باره اهداف كلى به توافق رسيديم.

اعظم الاحمد، از مقام هاى ارشد فتح اعلام كرد كه دولت وحدت ملى ممكن است تا پيش از پايان ماه مارس تشكيل شود.

در پايان نشست قاهره طرفين موافقت كردند تا پنج گروه كارى با حضور نمايندگان تمام گروه ها براى تشكيل كابينه وحدت ملى، برگزارى انتخابات پارلمانى و ادغام نيروهاى امنيتى ايجاد كنند.
وى گفت: «اين مسئله امكان پذير است و ما در تلاش هستيم. ما بر سر آغاز كار توافق داريم و نخستين قدم، دولت است. همه چيز بستگى به آن دارد.»

بر اساس بيانيه صادره، كميته هاى مورد توافق در نشست قاهره از روز دهم مارس كار خود را آغاز كرده و تا پيش از پايان اين ماه مذاكرات خود را به اتمام مى رسانند.

حماس و فتح همچنين موافقت كردند تا زندانيان يكديگر در نوار غزه و كرانه باخترى را پيش از آغاز به كار كميته هاى ياد شده آزاد كنند.

يك ديپلمات عرب روز چهارشنبه گفته بود كه ميانجيگران مصرى اميدوارند تا توافق ميان طرفين را نهايى كنند.

برخى از شركت كنندگان در اين نشست از جمله احمد قريع گفته اند كه احتمالا در دولت وحدت ملى نمايندگان گروه هاى مختلف فلسطينى حضور خواهند داشت.

وى اظهار داشت: «اين ممكن است كه این دولت، دولت گروه ها، دولتى متشكل از كارشناسان متخصص يا دولت تكنوكرات ها باشد.»

به گفته آقاى قريع، تركيب اين دولت بستگى به جمع بندى كار كميته ها خواهد داشت.

ايالات متحده آمريكا و کشورهای اروپايى از فلسطينى ها خواسته اند تا دولتى تكنوكرات و غير حزبى تشكيل دهند.

با اين حال تشكيل این کابینه، دردسرى براى دولت های غربی ايجاد خواهد كرد كه چه واكنشى در قبال آن نشان دهند چرا كه كشورهاى غربى، گروه حماس را سازمانى تروريستى مى دانند.

غرب در گذشته نيز از دولت وحدت ملى فلسطينى ها به رهبرى حماس كه در انتخابات پارلمانى سال ۲۰۰۶ پيروز شد فاصله گرفته بود.

بر اساس گزارش خبرگزارى «رويترز»، بسيارى از اعراب و فلسطينى ها مى گويند كه دولت هاى غربى فلسطينيان را به دليل انتخاب دمكراتيك آنها مجازات كرده اند.

يكى از مهمترين مشكلات موجود در روابط فتح و حماس نحوه برخورد با مسئله اسرائيل است.

گروه حماس كه از ژوئن سال ۲۰۰۷ بر نوار غزه تسلط كامل پيدا كرده است حق خود را براى جنگ با اسرائيل محفوظ مى داند گر چه آتش بس ۱۸ ماهه اى را با اسرائيل برقرار كرده بود.

در مقابل گروه فتح كه رهبرى تشكيلات خودگردان فلسطينى را بر عهده دارد، با رد به كار گيرى خشونت خواستار انجام مذاكره با اسرائيل براى تشكيل كشور مستقل فلسطين است.

موضوع برگزارى انتخابات پارلمانى و رياست جمهورى نيز يكى ديگر از موضوعات حساس در مذاكرات نمايندگان فتح و حماس بوده است. برخى از شركت كنندگان خواستار تعيين تاريخ ژانويه سال ۲۰۱۰ براى برگزارى انتخابات رياست جمهورى است.

قرار است كه گروه های فلسطينى در نشست كميته هاى تعيين شده به بحث و رايزنى در این زمینه بپردازند.
XS
SM
MD
LG