لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

حمله جنگنده‌های ترکیه به مناطق کردنشین شمال عراق


سربازان ارتش ترکیه در حین گشت‌زنی در نزدکی مرز عراق
سربازان ارتش ترکیه در حین گشت‌زنی در نزدکی مرز عراق
در بيانيه ارتش ترکيه آمده است که جنگنده‌های اين کشور «گروه پرشماری» از شورشيان را در مرز اين کشور با عراق، در منطقه آواسين ـ باسيان هدف قرار داده و سالم به پايگاه‌های خود بازگشتند.

پيشتر مقام‌های امنيتی ترکيه روز پنجشنبه اعلام کردند که در جنوب شرقی اين کشور، شش سرباز ارتش بر اثر انفجار مين کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

يک کامیون نظامی که اين قربانيان از سرنشینان آن بودند در حين انجام عمليات در استان «هاکاری»، در نزديکی مرز ايران و عراق، با مينی که از راه دور کنترل می‌شد، برخورد کرد.

پس از اين انفجار نيروهای ارتش ترکيه با حمايت هليکوپترهای نظامی حمله‌ای را عليه جدايی‌طلبان کرد وابسته به گروه شبه‌نظاميان پ‌ک‌ک آغاز کردند.

خبرگزاری دولتی آناتولی به عمليات ديگری هم اشاره کرد که در طی آن ۳۵ نفر از جمله معلمان و اعضاء اتحاديه‌های کارگری به ظن ارتباط با جدايی‌طلبان، دستگير شدند. در اين گزارش آمده که اين دستگيری‌ها در پنج استان کشور و در شهرهای آنکارا، استانبول و ازمير صورت گرفته است.

حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ۲۵ سال است که برای خودمختاری مناطق کردنشين ترکيه با دولت اين کشور در حال جنگ است. تخمين زده می شود که در جريان برخوردهای دو طرف تاکنون ۴۰ هزار نفر کشته شده باشند.

در ماه‌های اخير مقام‌های دولت ترکيه عمليات عليه هواداران پ‌ک‌ک را افزايش داده‌اند. منازعه دولت با جدايی‌طلبان در مناطق عمدتاً کردنشين جنوب شرقی ترکيه تاکنون تأثيری منفی بر توسعه اقتصادی کشور گذاشته و از جمله موانع عمده بر سر راه پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا به شمار می رود.

گروه پ‌ک‌ک که مطابق برخی برآوردها در حدود چهار هزار جنگجو در اختيار دارد از جانب واشینگتن و اتحاديه اروپا به عنوان يک سازمان تروريستی شناخته می‌شود.
XS
SM
MD
LG