لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

کاهش هزينه تسليحاتی آمريکا


باراک اوباما به هنگام ايراد سخنرانی در برابر کنگره، واشنگتن، سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷
باراک اوباما به هنگام ايراد سخنرانی در برابر کنگره، واشنگتن، سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷
باراک اوباما می‌گويد در بودجه سال آينده آمريکا هزينه برنامه‌های تسليحاتی کاهش خواهد يافت و هزينه واقعی جنگ در عراق و افغانستان مشخص خواهد شد.

رئيس جمهوری آمريکا در نطق سه‌شنبه شب خود در جلسه مشترک سنا و کنگره اين کشور اولويت‌های هزينه‌های نظامی اين کشور را برشمرد.

رئيس جمهوری آمريکا گفت که دولت او نظارت شديدتری بر پروژه‌های تسليحاتی عظيم و غيرکاربردی اعمال خواهد کرد.

آقای اوباما اظهار داشت: «ما بودجه دفاعی خود را اصلاح خواهيم کرد تا ديگر برای پروژه‌های تسليحاتی عظيمی که يادگار دوران جنگ سرد است هزينه نکنيم».

پيش از اين رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، در مقاله‌ای در آخرين شماره مجله فارن افرز نوشته بود «تهديد عليه امنيت ملی آمريکا از طريق افزايش بودجه دفاعی برطرف نخواهد شد».

از جمله مواردی که به گفته کارشناسان از بودجه دفاعی آمريکا حذف خواهد شد، پی‌گيری ساخت جنگنده‌های اف‌-‌۲۲ است که قيمت هر يک از آنان به ۳۵۰ ميليون دلار بالغ می‌شود.

آقای اوباما همچنين در سخنرانی خود وعده داد که تمام قراردادهای کاری بيهوده در عراق را ملغا کند، «صداقت و مسئوليت پذيری» را در هزينه‌های دولت اعاده کرده و «برای نخستين بار تمام هزينه های جنگ در عراق و افغانستان» را به طور روشن در بودجه اين کشور بگنجاند.

باراک اوباما در ميان تشويق حضار گفت: «هفت سال است که کشور ما در حال جنگ است. ما ديگر هزينه‌های اين جنگ را پنهان نخواهيم کرد».

بودجه نظامی سال گذشته آمريکا، که در شهريور گذشته به امضای جرج بوش رسيد، بالغ بر ۶۱۲ ميليارد دلار می‌شود که بزرگ‌ترين بودجه نظامی اين کشور از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو به شمار می‌رود.

با وجود بحران مالی، که انتظار می رود کسری يک تريليون و ۳۰۰ ميليارد دلاری را در پی داشته باشد، کاهش عمده بودجه دفاعی آمريکا که ۴۰ درصد بودجه نظامی جهان است، دور از انتظار نيست.

مقام‌های دولتی اميدوارند که علاوه بر صرفه‌جويی در پروژه‌های تسليحاتی، بيرون آوردن نيروهای آمريکايی از عراق نيز بتواند بخشی از اين کاهش در هزينه‌ها نظامی باشد. در حال حاضر ۱۴۲ هزار نيروی نظامی آمريکا در عراق مستقر است.

دولت عراق نیز از اين تصمیم استقبال کرده است. روز چهارشنبه صادق الرکابی، يکی از مشاوران ارشد نوری ‌المالکی، گفت که دولت عراق از تسريع خروج نظاميان آمريکايی از اين کشور حمايت می‌کند.

آقای الرکابی در ادامه افزود که مقام‌های عراقی با فرماندهان آمريکايی برای طراحی يک جدول زمانی برای خروج نيروهای نظامی آمريکا تا مرداد ماه ۱۳۸۹ همکاری خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG