لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

بودجه سال آینده پنتاگون: ۵۱۵ ميليارد دلار


آقای بوش خواستار بودجه ویژه ای برای مصارف نظامی اورژانس شده است.
آقای بوش خواستار بودجه ویژه ای برای مصارف نظامی اورژانس شده است.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا خواستار ۵۱۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بودجه نظامی برای پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا در سال مالی ۲۰۰۹ شد.


اين رقم هفت و نيم درصد رشد را نسبت به بودجه تصويب شده توسط کنگره برای پنتاگون در سال جاری نشان می دهد.


بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، بر اساس مدارک رسيده، آقای بوش خواستار ۷۰ ميليون دلار بودجه برای مصارف «فوری» در جنگ عراق و افغانستان شده است.


بودجه درخواست شده شامل ۱۸۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار برای مدرن کردن تسليحات و ۲۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان برای بزرگ کردن ارتش و نيروهای دريايی است که هر دو در افغانستان و عراق درگير هستند.


بخش عمده ای از بودجه درخواستی برای سال ۲۰۰۹ به قصد آموزش مجدد پرسنل و تعمير يا جايگزينی وسايل نظامی درنظر گرفته شده است.


۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برای ادامه توسعه سپر موشکی عليه موشک های بالستيک کشورهايی چون کره شمالی و ايران که می توانند حامل کلاهک های شيميايی و هسته ای باشند، در نظر گرفته شده است .

در بودجه پيشنهادی آقای بوش به کنگره آمريکا، ۱۵۸ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار برای حمايت از جنگ های مهم و پشتيبانی عمليات در نظر گرفته شده که ۱۰.۴ درصد نسبت به سال گذشته بيشتر شده است.


۶۸ ميليارد دلار نيز برای آماده نگاهداشتن سربازان جنگی درنظر گرفته شده است.


در بودجه درخواستی رقمی هم برای دو کشتی ويژه برای جنگ های ساحلی منظور شده است.


همچنين ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برای ادامه توسعه سپر موشکی عليه موشک های بالستيک کشورهايی چون کره شمالی و ايران که می توانند حامل کلاهک های شيميايی و هسته ای باشند، در نظر گرفته شده است .


بودجه نظامی سال ‏۲۰۰۸


سنای آمريکا روز ۱۸ دسامبر سال گذشته لايحه ۵۵۵ ميليارد دلاری بودجه نظامی سال ۲۰۰۸ ايالات متحده را تصويب کرد که مبلغ ۷۰ ميليارد دلار از اين بودجه برای مصارف جنگی در عراق و افغانستان در نظر گرفته شده بود.


نمايندگان سنا، با ۷۰ رای موافق در برابر ۲۵ رای مخالف، مجموع بودجه ۵۵۵ ميليارد دلاری آمريکا را برای سال ۲۰۰۸، بدون پيش شرط تعيين جدول زمانی برای خروج نيروها از عراق، به تصويب رساندند.


يک روز پيش از آن، مجلس نمايندگان اين لايحه را تصويب کرده بود. اما مجلس سنا، علاوه بر بودجه کلی، مبلغ ۳۱ ميليارد دلار نيز به فعاليت های نظامی آمريکا در افغانستان اختصاص داد..


تصويب کامل لايحه بودجه بدون پيش شرط تعيين جدول زمانی برای خروج نيروها از عراق، در مجلسی که اکثريت آن در اختيار دمکرات هاست، يک پيروزی برای جرج بوش بود.


XS
SM
MD
LG