لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

«کاهش خشونت در عراق به دلیل کنترل شیعیان توسط ایران»


مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا، کاهش حملات را «سندی برای تصمیم ایران» در کنترل شبه نظامیان شیعه در عراق می داند.
مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا، کاهش حملات را «سندی برای تصمیم ایران» در کنترل شبه نظامیان شیعه در عراق می داند.

يک ديپلمات ارشد آمريکا گفت: کنترل شيعیان عراق از سوی ايران باعث شده است که در ماه های اخير، بمبگذاری های جاده ای کاهش چشمگيری داشته باشد.


ديويد ساترفيلد، مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در امورعراق به واشينگتن پست گفت: رهبران ايران در عالی ترين سطوح مجبور شده اند که جلوی نظامیان شيعی را که مورد حمايت آنها هستند، بگيرند.


به گفته اين ديپلمات، به رغم اين که ارسال سلاح از ايران ممکن است متوقف نشده باشد، اما کاهش حملات، «سندی برای تصميم ايران» است.


  • «ما مطمئنيم که استراتژی ای که سپاه قدس تعقيب می کند، بر اساس تصمیم دولتمردان ايرانی در بالاترين سطوح صورت می گيرد. »
مشاور ارشد وزیر خارجه امریکا

آقای ساترفيلد با اعلام اين که تمام قرائن از چنين نتيجه گيری ای حکايت می کند، از ارائه اسناد دقيق خودداری کرد، اما گفت:«ما مطمئنيم که استراتژی ای که نیروی قدس تعقيب می کند، بر اساس تصمیم دولتمردان ايرانی در بالاترين سطوح صورت می گيرد.»


آمریکا بارها ایران را به کمک های مالی و آموزشی به شیعیان نظامی در عراق متهم کرده، اما تهران همواره این اتهام را رد کرده است.


يک مقام آمريکايی که نامش فاش نشده، گفت: اظهار نظر دیوید ساترفيلد عموما با اعتماد به تحليل های اطلاعاتی درباره عراق صورت گرفته است.


وی افزود:«ايران مسلما تمايل دارد که تاثير و نفوذ خود بر شبه نظامیان در عراق را حفظ کند.»


اين مقام آمريکایی اظهار داشت: فارغ از ميزان تاثيرگذاری در عراق، ايران «چرخشی سازنده در تاکتیک هایش» در پیش گرفته که بر اساس آن خشونت شبه نظامیان، در بين عراقی ها و به خصوص شيعيان نارضایتی پديد می آورد.


رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق گفت که تصميم ايران در اين زمينه، «يک شروع خوب» برای دور چهارم مذاکرات آمريکا با مقامات ايران در بغداد است.


برنامه از پيش تعيين شده برای انجام اين مذاکرات، به تازگی به تاخير افتاد، اما سفير آمريکا در عراق گفت که دو طرف طی دو هفته آينده به مذاکره با یکدیگر خواهند پرداخت.


گزارش پنتاگون


اظهرات این مقام آمریکایی چند روز پس از آن صورت می گیرد که پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که ايران همچنان به ارسال سلاح و کمک به شبه نظامیان شيعه عراقی ادامه می دهد.


در آخرين گزارش پنتاگون که روز سه شنبه منتشر شد اشاره شده بود که «تهران گروه های شبه نظامی شيعه را که به نيروهای ائتلاف و عراقی حمله می کنند، حمايت می کند و اين مانع بزرگی برای برقراری امنيت در عراق است.»


بر اساس گزارش پنتاگون، «نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمات زيادی را برای گروه های شيعه در عراق تدارک ديده است.»


در این گزارش آمده است که محمود احمدی نژاد در ماه سپتامبر گذشته به نخست وزير عراق قول داده بود که از ارسال سلاح برای شبه نظاميان در عراق جلوگيری خواهد کرد و مانع از کمک به آنها خواهد شد.


بنابر گزارش های منتشره، تعداد حملات در عراق در ماه نوامبر به نسبت ماه مارس، ۶۲ درصد کاهش يافته است.


این گزارش ها می افزاید: شمار حملات شامل بمبگذاری در اتوموبيل ها از نيمه اکتبر به طور متوسط ۶۰۰ مورد در هفته است.


در حالی که شمار چنين حملاتی در ماه ژوئن ۱۶۰۰ مورد در هفته و در ماه سپتامبر ۹۰۰ مورد بوده است .


XS
SM
MD
LG