لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

آمار تازه از تلفات جنگ در عراق؛ ۱۵۱هزار کشته


خشونت های عراق تمام فرقه ها و قومیت های این کشور را مورد هدف قرار داده است.
خشونت های عراق تمام فرقه ها و قومیت های این کشور را مورد هدف قرار داده است.

در حالی که در باره میزان تلفات غیرنظامیان در عراق همواره مباحثاتی در جریان بوده است، سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد طی سه سال نخست حمله نظامی به عراق ۱۵۱هزار غیر نظامی بر اثر خشونت ها جان باخته اند.


طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این آمار در طرح هایی مشترک با دولت عراق، و با مراجعه به منازل بیش از ۱۰هزار عراقی به دست آمده است.


کارشناسان، این طرح را بزرگ ترین و علمی ترین طرح در باره شمار تلفات عراقیان از زمان آغاز جنگ دانسته اند.


آمار سازمان بهداشت جهانی از آمار ۶۰۰هزار قربانی، که اخیرا در یک گزارش ذکر شده بود، فاصله ای بسیار دارد؛ اما ضمنا از برخی گزارش ها نیز بالاتر است.


گزارش سازمان بهداشت جهانی تنها به دوره زمانی مارس ۲۰۰۳ (آغاز حمله نیروهای ائتلاف به عراق) تا ژوئن ۲۰۰۶ می پردازد.


این آمار با آماری که وزیر بهداشت عراق در اواخر سال ۲۰۰۶ ارائه کرد مطابقت دارد.


وزیر عراقی اعلام کرده بود که روزی ۱۰۰ جنازه به بیمارستان ها و گورستان ها منتقل می شود. گزارش او در آن زمان باعث حیرت بسیاری افراد و نهادها در داخل و خارج از عراق شد. چرا که ارزیابی های قبلی شمار بسیار کمتری را نشان می داد.


آمار سازمان بهداشت جهانی از آمار ۶۰۰هزار قربانی، که اخیرا در یک گزارش ذکر شده بود، فاصله ای بسیار دارد؛ اما ضمنا از برخی گزارش ها نیز بالاتر است.

پیش از آن هیچ آمار رسمی از شمار تلفات غیرنظامیان در عراق منتشر نشده بود. ارتش آمریکا در عراق می گوید شمار تلفات را دنبال نمی کند.


اما از آنجا که نیروهای نظامی آمریکا به برخی خبرها و گزارش ها واکنش نشان می دهد و آنها را «اغراق آمیز» می خواند، برخی منابع معتقدند که این مسئله حکایت از آن دارد که شمار تلفات غیرنظامیان نزد این نیروها به گونه ای ثبت می شود.


دو ماه پیش، کلنل بیل راپ، دستیار ارشد ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق، اعلام کرد که پنتاگون برای دستیابی به شمار تلفات غیرنظامی با مسئولان عراقی همکاری می کند.


به گفته آقای راپ، این کار برای پرهیز از مضاعف شدن آمارها صورت گرفته است.


تلفات محاسبه نشده


از آنجا که بسیاری از تلفات در میان آشوبی که عراق را فرا گرفته بود گزارش نشده است، و همچنین به خاطر آنکه بسیاری از مرگ ها بر اثر خشونت های متعصبان فرقه ای به وقوع پیوسته، احتمالا نمی توان به آمار دقیقی از شمار تلفات غیرنظامیان دست یافت.


با این همه، روز چهارشنبه وزیر بهداشت عراق از آمار جدید دفاع کرد.


به گفته دکتر صالح مهدی الحسناوی، «این یک ارزیابی بسیار شفاف است» که شواهدی بسیار دارد و از روش تحقیقی خوب استفاده کرده است.


همچنین ریچارد برنان، از کمیته امداد بین المللی که در نیویورک مستقر است و تحقیقاتی مشابه را در کوزوو، اوگاندا و کنگو انجام داده است، نیز این گزارش را تایید می کند.


او می گوید: «هدف این نیست که به آمار دقیق و مطلقی از شمار قربانیان دست یافت. هدف این است که حسی از عظمت مسئله منتقل شود.»


از سوی دیگر تونی فراتو، معاون اداره رسانه های کاخ سفید،‌ گفت که مقامات کاخ سفید هنوز گزارش جدید را ندیده اند اما به هر حال تلفات غیرنظامیان عراقی یا هر نظامی دیگری «فاجعه بار» است.


تونی فراتو ضمن اشاره به کاهش شمار تلفات در سال گذشته گفت: «ما نیز سوگوار تمامی کشته شدگان مردم عراق هستیم. کشور آنها در حال جنگ است تا افراط گرایان را شکست دهد.»


گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، که هزینه ۶/۱ میلیون دلاری آن را سازمان ملل پرداخت کرده است، از روز چهارشنبه در وبسایت ژورنال پزشکی نیوانگلند قرار گرفته است.


XS
SM
MD
LG