لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

دعوت آمریکا از شورشیان عراق برای مشارکت سیاسی


زلمای خلیل زاد راهی نیویورک می شود تا نمایندگی آمریکا در شورای امنیت را در دست گیرد.
زلمای خلیل زاد راهی نیویورک می شود تا نمایندگی آمریکا در شورای امنیت را در دست گیرد.

زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق خبرداد که با گروه های شورشی عراقی دیدار کرده تا آنها را دعوت به مشارکت سیاسی و خودداری از خشونت دعوت کند.


وی که روز دوشنبه و در کنفرانس خبری با خبرنگاران در حالی صحبت کرد که آخرین کنفرانس خبری وی بیش از ۲۱ ماه پیش برگزار شده بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، آقای خلیل زاد گفت:«ما با گروه هایی که در مشارکت سیاسی وارد نشده اند مذاکره و رایزنی کردیم و از گروه هایی که به جای مشارکت سیاسی، درگیری و خشونت را انتخاب کرده اند، خواستیم تا همکاری سیاسی را انتخاب کنند.»


زلمای خلیل زاد، در ادامه خبر داد که سعی آمریکا این است که گروه هایی که در روند سیاسی عراق خسارت دیده اند را از القاعده جدا کند و به مشارکت سازنده دعوت نماید.


ما با گروه هایی که در مشارکت سیاسی وارد نشده اند مذاکره و رایزنی کردیم و از گروه هایی که به جای مشارکت سیاسی، درگیری و خشونت را انتخاب کرده اند، خواستیم تا همکاری سیاسی را انتخاب کنند.
زلمای خلیل زاد

اظهارات وی در حالی عنوان شد که جریان یک حمله انتحاری دیگر در بغداد، شش غیر نظامی عراقی کشته شدند و پایگاه نیروهای آمریکایی مستقر در بغداد هم گزارش داد که در یک انفجار کنار جاده ای، پنج سرباز آمریکایی کشته شدند که شمار تلفات نیروهای آمریکایی را از زمان شروع عملیات نظامی در عراق به سه هزار و ۲۳۴ نفر رساند.


آقای خلیل زاد در ادامه سخنان خود گفت:«ما در چند نوبت با گروه های مختلف دیدار کردیم که بخشی از برنامه بازگشت آرامش سیاسی به عراق است که ما به دنبال آن هستیم.»


وی در ادامه خبر داد که با چند گروه مرتبط با القاعده هم دیدار داشته و این دیدارها ادامه دارد و هدف این است که این گروه ها از القاعده جدا شوند و راه های خشونت بار را کنار بگذارند.


سفیر آمریکا در عراق گفت:«هدف اصلی در حال حاضر تهدیدی است که از سوی القاعده صورت می گیرد و این گروه نمی خواهد که دیگر گروه ها، دولت عراق و نیروهای ائتلافی در عراق با هم همکاری کنند و جامعه سنی های عراق اکنون با مشکلات زیادی روبرو است.»


وی در ادامه خبر داد که گروه القاعده و سنی های افراطی عراق، عملیات بسیار خشنی را سازماندهی کرده اند تا قدرت خود را در عراق زیاد کنند و جنگ آنها هم علیه شیعیان و هم علیه سنی ها است.


این جلسه، آخرین حضور زلمای خلیل زاد به عنوان سفیر آمریکا در عراق بود و وی به زودی بغداد را ترک می کند تا پست نمایندگی آمریکا در شورای امنیت را تحویل گرفته و به عنوان سفیر آمریکا در شورای امنیت کار خود را شروع کند.


زلمای خلیل زاد سفارت آمریکا در عراق را ترک می کند و به شورای امنیت می رود
وی در گفت و گو و مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه نیویورک تایمز، نیز خبر داد که برای مدت زیادی با گروه های شورشی تماس و ملاقات داشته و آنها را تشویق کرده تا به جای درگیری، در مشارکت سیاسی عراق شرکت کنند.
هر چند وی نگفت که آیا خود او به طور مستقیم با گروه های شورشی تماس داشته و یا این که نماینده ای برای گفت و گو نزد آنها فرستاده است.

آقای خلیل زاد از عملکرد خود دفاع کرد و گفت:«روند مشارکت سیاسی کار دشواری است که نیاز به حوصله و کار دارد.»


اقلیت سنی عراق برای سال ها قدرت را در عراق در دست داشته و با عملیات نظامی آمریکا و نیروهای متحد و سقوط صدام حسین، ساختار سیاسی این کشور عوض شده و بیشترین قدرت در دست اکثریت شیعه افتاده است.


آقای خلیل زاد، مسلمانی سنی است که در افغانستان به دنیا آمده است. وی در آخرین گفت و گوی خود با خبرنگاران در مقام سفیر آمریکا در عراق، عنوان کرد که درصد خشونت ها در عراق کاهش داشته و از همسایگان عراق و به ویژه ایران درخواست کرد تا تصمیم خود را گرفته و در بازسازی عراق کمک کنند.


XS
SM
MD
LG