لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

افزایش تلفات ارتش آمریکا در عراق


با انفجار صبح امروز در بغداد، شمار تلفات نیروهای آمریکایی در ماه ژوئن به 100 نفر رسید.
با انفجار صبح امروز در بغداد، شمار تلفات نیروهای آمریکایی در ماه ژوئن به 100 نفر رسید.

بر اثر انفجار يک بمب کنار جاده ای در جنوب بغداد، پنج سرباز آمريکايی کشته شدند.


به گزاش خبرگزاری رويترز از بغداد، ارتش آمريکا با تاييد خبر کشته شدن اين پنج سرباز، از زخمی شدن هفت نفر در اين انفجار خبر داد.


تلفات روز پنج شنبه، که ظاهرا در يک حمله غافلگيرانه وبا استفاده از سلاح های دستی و آر- پی- جی رخ داده، بر اين نکته که سربازان آمريکايی در جنگی در گيرند که به گونه ای فزاينده با مخالفت افکار عمومی آمريکا روبه روست، مهر تاييد می گذارد.


با احتساب تعداد کشته شدگان انفجار صبح امروز، شمار تلفات نيروهای آمريکايی در اين ماه به حدود ۱۰۰ نفر رسيد.


بعد از اين حادثه، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، از بعضی جمهوری خواهان که نسبت به استراتژی جنگی او در عراق بدبين هستند در خواست کرد که صبر بيشتری به خرج دهند.


رييس جمهوری آمريکا سعی دارد تا از ايرادات احتمالی آنها جلوگيری کند.


جرج بوش، اخيرا برای برقراری امنيت و حمايت از نوری المالکی نخست وزير شيعه اين کشور در جنگ قدرت با اقليت سنی ناراضی که در حلقه خشونت های شيعيان گير افتاده اند، ۲۸۰۰۰ سرباز تازه نفس به عراق گسيل کرده است.


ارتش آمريکا اعلام کرد که اين حمله در جنوب بغداد اتفاق افتاد، جايی که بيشترين انفجار بمب های کنار جاده ای در آن رخ می دهد.


در بيانيه صادر شده ارتش آمده است: « مجروحين اين حادثه برای مراقبت های پزشکی، بلافاصله به بيمارستان منتقل شدند.»


آمار تلفات ارتش آمريکا در ماه ژوئن، در مقايسه با ۱۲۶ سرباز کشته شده در ماه می کمتر است، با وجود اين، مقامات ارتش اين کشور، از ماه ژوئيه عنوان بدترين ماه نيروهای آمريکايی در عراق ياد می کنند. تعداد تلفات ارتش آمريکا در عراق در ماه آوريل ۱۰۴ نفر گزارش شده است.


فرماندهان آمريکايی، نسبت به افزايش تلفات سريازان در داخل و خارج پايتخت اين کشور، بعد از آغاز طرح برقراری امنيت در بغداد هشدار داده ا ند.


انفجار صبح امروز، به شيوه بمب های هدايت شونده از راه دوربوده است. اين بمب ها می تواند يک تانک جنگی را هم از کار بيندازد.


مقامات آمريکايی می گويند که اجزا اين بمب از ايران وارد می شود. واشينگتن، ايران را به دست داشتن در تشديد ناآرامی های عراق متهم می کند اما تهران هر گونه ارتباطی با خشونت های عراق را تکذيب می کند.


با وجود افزايش حملات شبه نظاميان عليه نيروهای آمريکايی، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز پنج شنبه اعلام کرد که در اجرای برنامه امنيتی اش در عراق موفق بوده است.


آقای بوش، نشانه هايی را برشمرد و آنها را «پيشرفت روی زمين» ناميد.


با اين حال، با نزديک شدن به ماه سپتامبر که قرار است گزارش رسمی پيشرفت طرح امنيت عراق منتشر شود، نگرانی دستگاه رهبری آمريکا در مورد فوريت مساله عراق، افزايش يافته است.


دموکرات ها که اکثريت کنگره را تشکيل می دهند، به روشنی اظهار اميدواری کرده اند که از اين گزارش به عنوان اهرمی برای برنامه زمان بندی عقب نشينی نيروها، چيزی که بوش رسما آن را رد کرده است، استفاده کنند.


دستگيری شورشيان توسط ارتش آمريکا


سربازان آمريکايی، در عملياتی برای پيدا کردن اعضای شبکه القاعده در بغداد، سه غير نظامی را کشته و بيش از بيست نفر را دستگير کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، ارتش اين کشور، روز جمعه گفت که سربازان آمريکايی در نزديکی شهر سنی نشين فلوجه، در ايالت انبار، سه عير نظامی را که يکی از آنها جليقه انتحاری به تن داشت را از پای درآوردند.


در يورش مشابهی در نزديکی شهر کرمه در ايالت انبار، سربازان از دستگيری ۱۶ شبه نظامی که گفته می شود با نيروهای القاعده در ارتباط هستند، خبر دادند.


در سومين عمليات در جنوب بغداد، نيروهای آمريکايی در جستجو از يک ساختمان موفق به دستگيری يک شبه نظامی شده که گفته می شود هماهنگ کننده بمب گذاری در اتومبيل در بغداد است. دراين عمليات، دو شبه نظامی ديگر هم دستگير شدند.


ارتش آمريکا می گويد که نيروهای اين کشور در عمليات ديگری موفق به دستگيری يکی از رهبران همدست با القاعده در تارميه، در نزديکی های بغداد شده اند و در موصل هم، دو مظنون ديگر در عمليات دستگيری يکی از رهبران ارشد القاعده در شهر کرکوک در شمال عراق به اسارت گرفتند.


ژنرال کريستوفر گارور، يکی از فرماندهان ارتش آمريکا در عراق در بيانيه ای اعلام کرد:« ما به تعقيب رهبران اصلی شبکه تروريستی و کسانی که عمليات مرگبار آنها را اجرا می کنند، ادامه می دهيم»


XS
SM
MD
LG