لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

کشته شدن ۱۴ سرباز آمريکايی در عراق


ارتش امریکا اعلام کرد دست کم چهارده سرباز این کشور در دو روز گذشته در عراق کشته شده اند.
ارتش امریکا اعلام کرد دست کم چهارده سرباز این کشور در دو روز گذشته در عراق کشته شده اند.

همزمان با اعلام کشته شدن ۱۴ سرباز آمريکايی طی دو روز در مناطق مختلف عراق، روز پنجشنبه بيست ويکم ژوئن يک بمبگذاری انتحاری در شهر «سليمان بک» شانزده نفر کشته و دهها مجروح برجای گذاشت.


ارتش آمريکا در اطلاعيه ای اعلام کرد که در طی ۴۸ ساعت گذشته دست کم ۱۴ سرباز آمريکا در چند بمبگذاری در نقاط مختلف عراق کشته شده اند. در انفجار يک بمب جاده ای که روز پنجشنبه در شمال بغداد بوقوع پیوست پنج سرباز آمريکايی، سه شهروند عراقی و مترجم آنها کشته شدند.


همچنين روز چهارشنبه چهار سرباز آمريکايی در جنوب بغداد براثر انفجار يک بمب جاده ای کشته شدند. در همين روز و در انفجار يک بمب دست ساز در کنار يک خودروی نظامی سربازان آمريکايی در جنوب غربی بغداد به کشته شدن چهار سرباز و مجروح شدن پنج سرباز ديگر منجر شد.


طبق اين اطلاعيه، انفجار ديگری در استان انبار به مرگ يک سرباز ديگر آمريکايی منجر شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، از آغاز جنگ عراق در مارس ۲۰۰۳ تاکنون سه هزار و ۵۴۴ تن کشته شده اند.


ارتش آمريکا به همراه نیروهای عراقی در يکی از بزرگترين حملات خود به شبه نظاميان القاعده، عملياتی را با دهها هلی کوپتر و زره پوش و با حضور ۱۰ هزار سرباز آمريکايی، در شمال بغداد آغاز کرده است

در انفجار يک کاميون بمبگذاری انتحاری در نزديکی شهرداری شهر سنی نشين سليمان بک در ۱۷۰ کيلومتری شمال بغداد نیز دست کم شانزده نفر کشته و بيش از ۶۰ نفر مجروح شدند.


سرهنگ انور احمد امين، فرمانده واحد دوم ارتش عراق با متهم کردن القاعده به دست داشتن در اين انفجار، گفت: احتمالا شهردار اين شهر هدف اين انفجار بوده است. اين انفجار به ساختمان شهرداری و ساختمان های مسکونی اطراف آن آسيب جدی وارد کرد.


عمليات بزرگ عليه القاعده در عراق


از نخستين ساعات روز سه شنبه، ارتش آمريکا در يکی از بزرگترين حملات خود به شبه نظاميان القاعده، عملياتی را با دهها هلی کوپتر و زره پوش و با حضور ۱۰ هزار سرباز آمريکايی، در شمال بغداد آغاز کرده است.


اين عمليات برگ نظامی، يکی از بزرگترين حملات ارتش آمريکا به القاعده از زمان اشغال نظامی عراق در سال ۲۰۰۳ ميلادی تا کنون توصيف شده است.


ژنرال ميک بدنارک، معاون فرمانده عمليات در تيپ بيست و پنجم پياده نظام ارتش آمريکا، با صدور بيانيه ای اعلام کرد: «اين عمليات در زمانی به پايان می رسد که نفوذ القاعده در اين استان از بين برود و تهديد های آنها عليه مردم محو شود.»


ارتش آمريکا همچنين اعلام کرده است که در نخستين ساعات آغاز اين عمليات در صبح روز سه شنبه، ۲۲ شبه نظامی در اطراف شهر بغداد در استان دياله که القاعده در آن نفوذ بسياری دارد، کشته شده اند.


عمليات تکميلی


فرماندهان ارتش آمريکا می گويند که عمليات گسترده چهار ماه پيش ارتش آمريکا به همراه نيروهای عراقی موجب شد تا بسياری از شبه نظاميان در شهر بغداد تار و مار شوند و به بيرون از پايتخت پناه ببرند و عمليات روز سه شنبه، گامی ديگر در تکميل عمليات قبلی است.


آن گونه که در بيانيه ارتش آمريکا آمده است، ۱۰ هزار سرباز حاضر در اين عمليات، توسط هلی کوپترهای جنگنده، زره پوش ها و همچنين نيروهای هوايی پشتيبانی می شوند.


اين عمليات همزمان با عملياتی ديگر انجام می شود که در روزهای اخير در ابعادی کوچکتر در اطراف بغداد و عليه القاعده آغاز شده بود.


XS
SM
MD
LG