لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

دستگیری دو مقام کمیسیون انتخاباتی افغانستان به اتهام تقلب در انتخابات


رحمت‌الله نظری، سخنگوی دادستان کل افغانستان
رحمت‌الله نظری، سخنگوی دادستان کل افغانستان
دادستانی کل افغانستان روز پنجشنبه از دستگیری دو مقام کمیسیون انتخاباتی این کشور به اتهام تقلب در انتخابات پارلمانی و همچنین بازداشت دو مسئول رد و بدل پول در جریان انتخابات، خبر داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، رحمت‌الله نظری، معاون دادستان کل افغانستان، روز پنجشنبه، چهارم آذر، بدون ذکر نام متهمان، اعلام کرد که علاوه بر این دو مقام کمیسیون انتخاباتی، حکم دستگیری سومین نفر نیز که به گفته وی از مقامات ارشد و تصمیم‌گیرندگان «کمیسیون مستقل انتخابات» افغانستان بوده، صادر شده است.

این در حالی است که نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در این مورد اظهار نظری نکرده و تنها اعلام کرده است که نمی‌داند از میان ۸۵ هزار کارمند این کمیسیون، کدام فرد مورد نظر دادستانی کل بوده است.

دادستان کل افغانستان پیش از این مدعی شده بود که افراد با نفوذ افغان، از طریق معاملات مالی سری صورت گرفته در بازارهای پول دبی و افغانستان به خرید و فروش رأی پرداخته و در انتخابات دست برده‌اند.

در این زمینه آقای نظری روز پنجشنبه اعلام کرد که دادستانی کل در حال حاضر در حال بررسی پنج پرونده «رشوه در انتخابات» است و مبلغ این رشوه‌ها را ۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار دلار عنوان کرد.

دادستانی کل افغانستان که وظیفه تحقیق و بررسی فعالیت‌های مجرمانه در انتخابات پارلمانی افغانستان را بر عهده دارد، کمیسیون مستقل انتخابات را به دلیل اعلام نتایج نهایی ۳۳ استان از ۳۴ استان این کشور در روز چهارشنبه و پیش از تکمیل تحقیقات از سوی دادستانی کل، مورد انتقاد قرار داد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز چهارشنبه، با اعلام جزئیات نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان که در اواخر شهریورماه سال جاری برگزار شد، وضعیت ۲۳۴ کرسی از ۲۴۹ کرسی پارلمان را مشخص کرد.

این کمیسیون تا کنون نتایج ۱۱ کرسی بعدی پارلمان را که متعلق به استان غزنی است، اعلام نکرده است.

بر اساس نتایج اولیه شمارش و اعلام آرا در ولایت غزنی، نامزدهای متعلق به اقلیت‌ قومی هزاره ۱۱ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دادند و پشتون‌ها، بزرگترن گروه قومی افغانستان، در این استان هیچ کرسی را در اختیار نگرفتند.

دادستانی کل افغانستان اعلام کرده است که بررسی و تحقیق در مورد انتخابات افغانستان تا یک‌ماه به طول خواهد انجامید و افزوده است که در نهایت نتایج این بررسی به دادگاه عالی تحویل داده خواهد شد.

به گزارش اسوشیتد پرس، از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان که بسیاری نسبت به نتایج آن اعتراض کرده‌، چهار هزار مورد شکایت در مورد ناسالم بودن انتخابات تحویل کمیسیون مستقل انتخابات شده است که از این میان ۴۱۳ شکایت برای بررسی مجرمان به دادستانی کل ارجاع شده است.

در همین حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه از معترضین خواست تا از خشونت پرهیز کرده و شکایات خود را از طرق قانونی مطرح و پیگیری کنند.
XS
SM
MD
LG