لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۶

جامعه بهاییان: جمهوری اسلامی در پی نفرت‌آفرینی علیه بهاییان است


جامعه بین‌المللی بهاییان روز پنجشنبه با انتشار گزارشی جمهوری اسلامی را به تلاش برای «شیطانی جلوه دادن» و «بدنام کردن» بهاییان از طریق فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای متهم کرده است.

به گزارش آسوشیتد پرس جامعه بین‌المللی بهاییان اظهار کرده است که تحلیل و بررسی ۱۶ ماهه «بیش از ۴۰۰ رسانه» در ایران نشانگر آن است که دولت جمهوری اسلامی در تلاش است تا با «اتهامات نادرست، اصطلاحات تحریک‌کننده و تصاویر تنفر‌انگیز» به ایجاد تبعیض و نفرت علیه بهاییان بپردازد.

سیمین فَهَندِژ، سخنگوی جامعه بهاییان در گفت‌و‌گو با رادیو فردا توضیح داده است که این گزارش با عنوان «تحریک به نفرت؛ اقدامات رسانه‌های جمعی ایران برای شیطانی جلوه دادن بهاییان» روند تبلیغات رسانه‌ای ایران علیه بهاییان را از ۲۶ آذرماه ۱۳۸۸ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی با تبلیغات منفی رسانه‌‌ای علیه بهاییان ایران سعی دارد با ارتباط دادن بهاییان به شیطان‌ پرستان، ساواک و مخالفان کنونی جمهوری اسلامی، این اقلیت مذهبی را گناهکار جلوه دهد.

گفت‌و‌گوی کیان معنوی با سیمین فَهَندِژ، سخنگوی جامعه بهاییان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:20 0:00
لینک مستقیم


در حال حاضر بهاییت حدود پنج تا شش میلیون پیرو در سرتاسر جهان و حدود ۳۰۰ هزار عضو در ایران دارد، با این‌حال جمهوری اسلامی بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد.

جامعه بهاییان در گزارش اخیر خود تبلیغات منفی جمهوری اسلامی علیه بهاییان را خلاف قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل دانسته است؛ قطعنامه‌ای که سال گذشته در محکومیت تبلیغات منفی و ایجاد نفرت علیه اقلیت‌های مذهبی به تصویب رسید.

در عین حال هاینر بیلِفِلت، بازرس ویژه سازمان ملل در حوزه مذاهب و باور‌ها نیز با تأکید بر این‌که دولت ایران بهاییت را «یک فرقه اهریمنی» می‌داند، گفته است جمهوری اسلامی حامیان بهاییت را به صورت سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

ابراز نگرانی جامعه بهاییان از تبلیغات منفی جمهوری اسلامی علیه بهاییت در حالی صورت گرفته که قوه قضائیه ایران به تازگی هفت تن از مدرسان بهایی در ایران را به تحمل حبس‌های درازمدت محکوم کرده است.

این هفت تن که از حدود پنج ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند در پیوند با «دانشگاه آنلاین بهاییان ایران» که تدریس خصوصی به بهاییان مقیم ایران را بر عهده دارد محکوم شده‌اند.

بهاییان در جمهوری اسلامی ایران از حق تحصیل در مقاطع بالا محروم هستند.

آمریکا شهریورماه سال جاری در گزارشی اظهار کرد که در یک‌سال گذشته دولت جمهوری اسلامی فشار بر اقلیت‌های دینی و مذهبی،‌ از جمله بهاییان را افزایش داده است.

در یک‌سال گذشته همچنین شخصیت‌ها و سازمان‌های مختلفی، اعمال فشار حکومتی بر بهاییان ایران را محکوم کرده‌‌اند.

به گفته جامعه بهاییان در ۳۳ سال گذشته حدود «۲۰۰ بهایی» در ایران اعدام شده‌اند. همچنین در حال حاضر «۱۱۲ بهایی» در زندان به سر می‌برند و پرونده قضایی «۳۰۰ بهایی» نیز همچنان در جریان است.
XS
SM
MD
LG