لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

بحرین در صدد انحلال دو حزب شیعه مخالف دولت است


حکومت بحرین با تشکیل پرونده علیه حزب «وفاق» و «جبهه عمل اسلامی»، دو حزب شیعه مخالف دولت، در صدد است تا این احزاب را منحل کرده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری و امور اسلامی بحرین روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: برای این دو حزب که در جریان ناآرامی‌های بحرین دست به فعالیت‌های گسترده‌ای زده بودند، به اتهام «نقض فاحش قوانین، برهم زدن آرامش، آسیب زدن به وحدت کشور و تحریک مردم علیه نهادهای قانونی» پرونده قضایی تشکیل داده است و تصمیم دارد با تصویب دادگاه این احزاب را منحل کند.

وفاق که حزب اصلی شیعه مخالف حکومت سنی بحرین به شمار می‌رود، خواستار «سلطنت مشروطه» در این کشور است و به نوشته رویترز با گروه‌های مخالفی که بر کنارکشیدن خاندان آل خلیفه از قدرت پای می‌فشارند همراه نیست.

حزب «وفاق» در واکنش به تصمیم دولت مبنی بر انحلال این جناح، در بیانیه‌ای اظهار کرده است که این حزب همواره منطبق با قوانین بحرین عمل کرده و همچنان به «وجود راه‌ حلی سیاسی برای حل بحران سیاسی بحرین» معتقد است.

این حزب که در انتخابات پارلمانی سال گذشته میلادی ۱۸ کرسی از ۵۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده بود، اواخر بهمن‌ماه در اعتراض به کشته شدن معترضان توسط نیروهای پلیس، از عضویت در پارلمان استعفا داد.

اعضای «وفاق» در اعتراض به تصمیم حکومت مبنی بر انحلال این حزب، اعلام کرده‌اند که دولت بحرین میان شیعیان میانه‌رو و تندرو تمایز قائل نمی‌شود.

یکی از اعضای وفاق و از نمایندگان سابق پارلمان بحرین در همین زمینه گفته است که دولت بحرین به جایی رسیده است که می‌‌گوید دیگر هیچ شیعه میانه‌رویی در حزب وفاق وجود ندارد و تمامی اعضای آن افراطی هستند.

«جبهه عمل اسلامی»، دیگر حزب شیعه‌ای که در معرض انحلال قرار دارد نیز به دنبال ناآرامی‌های بحرین به جمع معترضین پیوست.

این حزب انشعابی از «جبهه اسلامی آزادی بحرین» به شمار می‌رود؛ حزبی که متهم است در سال ۱۹۸۱ در تلاش برای کودتا در بحرین دست داشت.

رویترز می‌نویسد که تلاش دولت بحرین برای انحلال این دو حزب به دنبال دستگیری ۳۰۰ فعال شیعه و همچنین اخراج کارکنان شیعه از شرکت‌های دولتی از سوی حکومت بحرین صورت گرفته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه در چند وقت اخیر، در مجموع ۸۰۰ تن از کارکنان شرکت‌‌های دولتی و خصوصی به دلیل همراهی با اعتراض‌ها از کار برکنار شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در بحرین بیش از ۴۰۰ نفر در این کشور بازداشت شده‌اند.

بحرین حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که دست‌کم ۶۰ در صد از آن شیعه مذهب هستند.
XS
SM
MD
LG