لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

بحرین اظهارات احمد جنتی را قویا محکوم کرد


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
سه روز پس از آن‌که احمد جنتی در خطبه های نمازجمعه خواستار آن شد که «بحرین به دست اسلام و مسلمین فتح شود»، وزارت امور خارجه بحرین ضمن احضار کاردار ایران، اظهارات آیت‌الله جنتی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بحرین، روز دوشنبه وزارت امور خارجه این کشور با اعتراض به کاردار ایران در منامه، ضمن «نادرست» خواندن اظهارات به گفته این وزارتخانه «بی‌شرمانه» احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان را به تخطی از قوانین بین‌المللی و تشویق خشونت علیه شیخ‌نشین بحرین متهم کرد.

آیت الله احمد جنتی روز جمعه هفته جاری با اشاره به وقایع اخیر بحرین گفته بود: «مگر بحرین چه می‌خواهد؟ شعار آن‌ها "هر نفر یک رای" است. چرا باید بابت آن کشته شوند؟»

وی همچنین برگزاری «گفت‌و‌گوی توافق ملی» در بحرین را که ۱۴ تیرماه به منظور حل بحران بحرین در منامه برگزار شد، بی‌فایده دانست و افزود: «بحرین باید به دست اسلام و مسلمین فتح شود و روز برسد که اسلام در بحرین حاکم شود.»

وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض خود، اظهارات دبیر شواری نگهبان را گواه این دانسته است که ایران «هیچ احترامی» برای قوانین همسایگی و قوانین داخلی بحرین قائل نیست و عقیده‌ای به عدم دخالت در امور داخلی شیخ‌نشین بحرین ندارد.

در این بیانیه آمده است که این اظهارات نمایانگر «پافشاری رهبران و مقامات ایران» بر دخالت «بی‌شرمانه» در امور داخلی بحرین است و مقامات ایران را مسئول هرگونه تبعات ناشی از این اظهارات در بحرین دانسته است.

وزارت امور خارجه بحرین همچنین اظهارات آقای جنتی را «نادرست» و درخواست‌های وی را «غیرقانونی و نامشروع» خوانده و آن‌ها را ناقض منشورهای مربوطه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و همچنین قوانین بین‌المللی دانسته است.

این وزارتخانه در ادامه با اظهار اینکه «بحرین به خوبی قادر است آرمان‌ها و امیدهای مردمش را محقق کنند»، افزود: «دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی، باید به جای سخن گفتن از دیگران و ایجاد نفاق که به فرسوده‌شدن امنیت و ثبات می‌انجامد، به حل مشکلات کشور و مردم خود بپردازد.»

همزمان با گسترش اعتراضات در بحرین، منامه از کشورهای عضو شورای همکاری خليح فارس در خواست کمک نظامی کرد. با ورود نيروهای نظامی عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس به بحرين، بحران در روابط ايران و بحرين شدت گرفت.

در این مدت ايران به شدت از حضور نيروهای خارجی در بحرین انتقاد کرده است و در مقابل بحرين نیز ايران را به مداخله در امور خود متهم می‌کند و خواستار پایان یافتن این روند شده است.
XS
SM
MD
LG