لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

شمار قربانیان سیل در فیلیپین به بیش از هزار تن افزایش یافت


شمار کشته‌شدگان سیل اخیر فیلیپین تا این لحظه به بیش از هزار تن رسیده و همچنان بالغ بر هزار نفر نیز در اثر وقوع سیل مفقود شده‌اند. به گفته مقام‌های فیلیپین این سیل ۲۲ میلیون دلار به این کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای فجایع ملی فیلیپین رزو جمعه اعلام کرد که تا این لحظه «هزار و ۸۰ تن» در اثر سیل و طوفان «واشی» در جنوب فیلیپین جان باخته‌اند و عملیات نجات برای یافتن «بیش از هزار» مفقود این حادثه نیز همچنان ادامه دارد.

بِنیتو راموس، مدیر شورای فجایع ملی، ضمن تأکید بر تداوم عملیات گسترده جست‌و‌جو، از کشف برخی از اجساد در فاصله صد کیلومتری از مرکز حادثه خبر داده است.

طوفان گرمسیری «واشی» ۲۵ آذرماه، در حرکت خود از شق جزیره جنوبی مینداناو به سمت غرب، ضمن تخریب منازل این منطقه، موجب مالامال شدن رودخانه‌ها و روان شدن و سیل و گل و لای شد.

بیشترین خسارات متوجه دو شهر «ایلیگان» و «کاگایان دِ اورو» در این جزیره شده است و صدها هزار تن از ساکنان این دو شهر محل سکونت خود را ترک کرده و به مدارس، کلیساها، سالن‌های عمومی و پایگاه‌های نظامی پناه برده‌اند.

شورای فجایع ملی اظهار کرده است که طوفان مزبور با تخریب بزرگراه‌ها، پل‌ها، مدارس و سایر زیرساخت‌های شهری، حدود ۲۳ میلیون دلار خسارت به بار آورده‌ است.

به گفته سازمان کشاورزی فیلیپین، این طوفان موجب از بین رفتن بیش از هفتصد تن برنج و بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن ذرت شده است.

آژانس‌های امداد حاضر در فیلیپین به منظور کمک‌رسانی به خیل عظیم آسیب‌دیدگان حاضر در پناهگاه‌ها، خواستار ۲۸ میلیون دلار کمک مالی شده‌ا‌ند.

به گفته شورای فجایع ملی این طوفان زندگی حدود ۶۷۵ هزار تن را دچار اختلال کرده که از این میان در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار تن در مراکز امن حضور دارند.

اگرچه وقوع طوفان در فیلیپین امر غیرمترقبه‌ای نیست، جنوب این مجمع‌الجزایر با این دست طوفان‌ها ناآشناست.

طوفان «واشی»، نوزدهمین طوفانی است که در سال ۲۰۱۱ در فیلیپین رخ می‌دهد. از این میان، ماه سپتامبر سال جاری، وقوع دو گردباد شدید به فاصله کوتاهی از یکدیگر، بیش از صد کشته بر جای گذاشت.

کشته شدن دستکم ۲۳ تن در اثر بارش شدید کم‌سابقه در تانزانیا

از دیگر سو روز پنجشنبه مقامات تانزانیا اعلام کردند که در دارالسلام، پایتخت این کشور، دستکم ۲۳ تن بر اثر بارش شدید باران جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های مسئول در تانزانیا، این باران که شدید‌ترین بارش در ۵۷ سال گذشته در این کشور واقع در شرق آفریقا به شمار می‌رود، علاوه بر این «چهار هزار و ۹۰۹» تن را وادار به جابجایی کرده است.

مقام‌های تانزانیا از امکان افزایش شمار کشته‌شدگان این واقعه خبرداده‌اند.

به نوشته روزنامه‌های داخلی در تانزانیا، بارش شدید اخیر سه روز متوالی ادامه یافته است.

رئیس جمهور تانزانیا روز پنجشنبه از اردوگاه‌های برپا شده برای آسیب‌دیدگان این واقعه دیدار کرده و از ساکنان مناطق آسیب دیده خواسته است تا خانه‌های خود را ترک کنند.

پیش از این باران شدید، تانزانیا سال ۱۹۵۴ با بارشی به این شدت مواجه شده بود.
XS
SM
MD
LG