لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

انفجار و تیراندازی در نیجریه ده‌ها کشته برجای گذاشت


انفجار در دفتر مرکزی سازمان ملل در ابوجا- ۲۶ اوت ۲۰۱۱
انفجار در دفتر مرکزی سازمان ملل در ابوجا- ۲۶ اوت ۲۰۱۱
به دنبال چند رشته انفجار و تیراندازی در شمال شرق نیجریه، یک مقام صلیب سرخ از کشته شدن دستکم ۶۳ تن خبر داده است. اگرچه هنوز کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، رسانه‌های نیجریه انگشت اتهام را به سوی اسلام‌گرایان تندروی نیجریه نشانه رفته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ابراهیم بولاما، از مقامات صلیب سرخ نیجریه در ایالت یوب، واقع در شمال شرق نیجریه، روز شنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد بیشتر تلفات روز جمعه ناشی از وقوع انفجار در ساختمان سه طبقه نظامی و پایگاه‌های نظامی شهر داماتورو، مرکز ایالت یوب، بوده است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود از این واقعه، از حملات انتحاری و مسلحانه به مرکز فرماندهی پلیس داماتورو و سه قرارگاه پلیس دیگر در این شهر اشاره کرده و همچنین افزوده است که این حملات متوجه یک پایگاه ارتش در شهر مایدوگوری، در ۱۳۴ کیلومتری شرقی داماتورو نیز شده است.

علاوه بر حملات به مراکز نظامی، گزارش‌ها حاکی است که چندین کلیسا و یک بانک نیز در داماتورو مورد حمله قرار گرفته‌اند.

اگرچه مناطق شمالی نیجریه عمدتاً مسلمان‌نشین است، جوامع مسیحی نیز در این ناحیه سکونت دارند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که در محله‌ اورشلیم که یک محله مسیحی‌نشین به شمار می‌رود، شش کلیسا هدف انفجار بمب قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی، تعداد مجروحان وقایع روز جمعه را دستکم ۱۰۰ تن عنوان کرده است. یک مقام رسمی محلی نیز که نخواست نامش فاش شود از احتمال مجروح شدن «صدها نفر» سخن به میان آورده است.

دولت نیجریه تا این لحظه در مورد این وقایع واکنشی نشان نداده است.

در عین حال هیچ شخص یا گروهی نیز تا این لحظه مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است، با این‌حال رسانه‌ها و ساکنان شهرهای مورد حمله قرار گرفته، گروه اسلام‌گرای تندروی «بوکو حرام» را مسئول این وقایع می‌دانند.

«بوکو حرام» عبارتی هوسایی است به معنای «تحصیل غربی حرام است» و نامی است که گروهی از اسلام‌گرایان تندروی نیجریه که معتقد به اجرای دقیق و کامل احکام اسلامی هستند، برای خود برگزیده‌اند.

این گروه سال ۲۰۰۲ از سوی محمد یوسف و در مایدوگوری بنیان گذاشته شد و از آن زمان تا کنون مراکز نظامی، سیاستمداران و همچنین اجتماعات و رهبران مذهبی را هدف حمله قرار داده است.

«بوکو حرام» به ویژه سال ۲۰۰۹ بر شدت حملات خود افزود که این حملات به شدت از سوی نیروهای امنیتی نیجریه سرکوب شد.

این گروه اسلام‌گرا در سال جاری میلادی مسئولیت حمله ماه ژوئن به مرکز فرماندهی پلیس در ابوجا، پایتخت نیجریه و همچنین حمله ماه اوت به مقر سازمان ملل در پایتخت را که ۲۴ کشته بر جای گذاشت، برعهده گرفت.
XS
SM
MD
LG