لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

رویارویی مسلمانان و مسیحیان نیجریه؛ شورشی که جهان با سکوت از آن گذشت


شهر شمالی کانو در یک هفته گذشته دست‌خوش ناآرامی بود
شهر شمالی کانو در یک هفته گذشته دست‌خوش ناآرامی بود
همزمان با ادامه جنگ داخلی در دو کشور لیبی و یمن، و همچنین توسعه بحران سیاسی در سوریه، مناطق مسلمان‌نشین شمال نیجریه، پس از برگزاری انتخابات برای انتخاب رئیس‌جمهور آن کشور، شاهد شورش‌های خونین خیابانی شد.

در نتیجه رویدادهای یاد شده، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا و یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در قاره سیاه اینک در آستانه بحران سیاسی بزرگی قرار گرفته است.

شورش‌های اخیر در شمال نیجریه که بسیاری از دولتمردان مسیحی، شروع آن را به بنگاه خبر پراکنی بی‌بی‌سی نسبت داده‌اند، تاکنون ده‌ها کشته بر جای نهاده است. یک روز بعد از اخذ رأی و در حالی که آرا همچنان در حال شمارش بود، ظاهراً بی‌بی‌سی اعلام کرده بود که نامزد مسلمان انتخابات، ژنرال بازنشسته، محمد بوحاری، رقیب مسیحی خود، گود لاک جاناتان را در ایالت شمالی آداماوا، شکست داده است.

بعد از قرائت کامل آرا و اعلام پیروزی گود لاک، حزب رئیس‌جمهور و طرفداران وی به دستکاری در انتخابات متهم شدند، و گروه‌های کثیری از مردم در شهرهای شمالی به صورت غیرسازمان‌یافته به خیابان‌ها ریخته و تأسیسات عمومی و املاک شخصی را مورد حمله قرار دادند.

طی شورش‌های یاد شده به جز بانک‌ها و ادارات دولتی در شهرهای چند منطقه شمالی، خانه سیاستمداران کشور از جمله نمادی سامبو، معاون رئیس‌جمهور در ایالت کادونا، و همچنین منزل مسکونی الحاجی سول لامیدو، فرماندار ایالت جیگاوا و منزل نامزد سابق رئیس‌جمهوری، حاجی البشیر به آتش کشیده شد.

به دلیل ادامه شرایط بحرانی در مناطق مسلمان‌نشین شمالی کشور و دستگیری‌های گسترده شورشیان، ممکن است در جریان انتخابات فرمانداری‌ها که قرار است روز ۲۵ آوریل برگزار شود مناطق شمالی نیجریه شاهد موج تازه‌ای از ناآرامی‌ها شود.

امکانات نیجریه برای پیشرفت

نیجریه دارای جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ میلیون و از این لحاظ هفتمین کشور بزرگ جهان و پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا به شمار می‌رود. تاریخ سکونت در این کشور بزرگ به ۹ هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

شمار ساکنان مسلمان و مسیحی این کشور آفریقایی که استقلال خود را در سال ۱۹۱۴ از بریتانیا کسب کرده، تقریباً برابر است. نیجریه که به صورت فدرال و بر اساس دولت انتخابی اداره می‌شود، دارای ۳۶ ایالت است.

کشورهای چاد و کامرون و نیجر از جمله همسایگان مهم این کشور غرب آفریقا به شمار می‌روند. بندر لاگوس پرجمعیت‌ترین شهر و ابوجا پایتخت آن کشور است.

نیجریه با دست یافتن به ۹ درصد رشد اقتصادی در سال ۲۰۰۸ و هشت درصد رشد در سال بعد، یکی از بالاترین درصدهای رشد اقتصادی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال، بخصوص در مناطق مسلمان‌نشین، بیکاری یکی از مشکلات اصلی کشور شمالی به شمار می‌رود. در عین حال، نیجریه دارای یکی از فاسدترین سیستم‌های اداری در سراسر آفریقا است.

یکی از ۱۱ قدرت نوظهور قرن ۲۱

بر اساس پیش‌بینی سال ۲۰۰۵ بانک گلدمن ساش، نیجریه یکی از ۱۱ کشوری است که در قرن ۲۱ می‌تواند (در صورت استفاده از امکانات بالقوه) همراه بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مکزیک، ترکیه، پاکستان، فیلیپین، ویتنام، کره جنوبی (کشورهای گروه ان-۱۱) در کنار چهار کشور عضو گروه بی-ار-ای-سی (متشکل از برزیل، روسیه، هند و چین ) به جمع قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان بپیوندد.

این ارزیابی در زمانی صورت گرفت که ایران نیز با برخورداری از دولت معتدل محمد خاتمی، در مسیر آزادسازی اقتصادی قرار گرفته بود. قرار دادن این کشورها در گروه ۱۱ بر اساس روند رشد سرمایه‌گذاری خارجی، بلوغ سیاسی، ثبات در اقتصاد خرد (تعادل در بازار داخلی و میزان تورم قابل تحمل، درصد بیکاری متناسب رشد بخش خصوصی، آزادی تجارت و کیفیت آموزش و تعلیم) در آنها صورت گرفته بود.

از جمع این کشورها، نمونه‌هایی مانند عربستان، بدون قرار داشتن در گروه یاد شده (به دلیل افزایش قیمت نفت) و ترکیه به دلیل برخورداری از رشد سریع اقتصادی و افزایش صادرات، زودتر از زمان پیش‌بینی شده به جمع قدرت‌های اقتصادی پیوستند، اما ایران از سال ۲۰۰۵ به بعد از این قافله عقب ماند.

نا آرامی‌های سیاسی در نیجریه می‌تواند رشد اقتصادی این کشور تولیدکننده نفت را کند ساخته و تدریجاً آن را از امکانات بالقوه‌ای که صاحب است باز نگاه دارد.

حکومت نظامی بعد از انتخابات

به دنبال نا آرامی‌های شمال، و ظاهراً به منظور پیشگیری از بروز ناآرامی‌های بیشتر توسط جوانان، بعد از اعلام نتایج انتخابات، در ایالات کانو و کادونا حکومت نظامی ۲۴ ساعته اعلام شد. در جریان ناآرامی‌های چند روزه، تعدادی از مراکز مذهبی نیز شبانه به آتش کشیده شد. با این حال رهبران مسیحی نیجریه اصرار می‌ورزند که ناآرامی‌های آن کشور دارای ریشه‌های قومی و یا مذهبی نیست.

گود لاک جاناتان ۵۳ ساله و مسیحی، سال گذشته پس از مرگ عمرو یارو، رئیس‌جمهور وقت نیجریه، از مقام معاونت، به ریاست جمهوری رسید. او در انتخابات اخیر در ایلات جنوبی با قاطعیت پیروز شد ولی در ایلات شمالی آرای رقیب مسلمان به وی نزدیک بود.

گود لاک جاناتان با وعده ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان، مبارزه با فساد و ادامه رشد اقتصادی بالا به انتخابات ریاست جمهوری وارد شد.

او همچنین قول داده بود که در انتخابات تقلب صورت نخواهد گرفت. اکنون اتهام تقلب در انتخابات، پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا را با خطر شورش‌های داخلی و تشدید اختلافات مابین مسلمانان شمال و مسیحیان جنوب روبه‌رو ساخته است.
XS
SM
MD
LG