لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

وزرای خارجه ایران و مصر ماه آینده در مورد از سر‌گیری روابط مذاکره می کنند


نبیل العربی، وزیر خارجه مصر
نبیل العربی، وزیر خارجه مصر
وزیر خارجه مصر روز چهارشنبه اعلام کرد که ماه آینده با همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد و در مورد نحوه گشودن فصل جدیدی از روابط میان قاهره و تهران مذاکره می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ مصری «الشروق» اظهار کرد که ماه آینده،‌ در حاشیه نشست اعضای جنبش عدم تعهد در اندونزی، با علی‌اکبر صالحی در مورد گام‌های بعدی در روابط ایران و مصر صحبت خواهد کرد.

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی روز شنبه، سوم اردیبهشت، ضمن تأکید دوباره بر اعلام آمادگی ایرانی برای «ارتقای سطح روابط با مصر»، ابراز امیدواری کرد که طرف مصری نیز «هرچه سریع‌تر در جهت برقراری و ارتقای روابط بین دو کشور، قدم شجاعانه‌ای بردارند».

وزیر خارجه مصر روز سه شنبه ضمن تأکید بر تلاش مصر برای برقراری روابط با ایران، اطمینان خاطر داد که عادی‌سازی روابط میان این دو کشور هیچ خللی در امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد نخواهد کرد.

نبیل العربی گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس به خوبی این را می‌دانند که هر گونه نزدیکی میان مصر و هر کشور دیگر، مخل تعهد مصر به حقوق کشورهای جهان عرب نیست.

این اظهارات در حالی بیان شده است که روز گذشته نیز عصام شرف، نخست وزیر مصر با اعلام اینکه که باز شدن صفحه جدیدی در روابط میان ایران و مصر در امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس خللی وارد نخواهد کرد، تأکید کرده بود: «امنیت کشورهای خلیج فارس برای ما و امنیت ملی مصر حائز اهمیت است».

با بالا‌گرفتن ناآرامی‌ها در بحرین و اعزام نیروهای شورای خلیج فارس به این کشور، جمهوری اسلامی تا کنون بارها نسبت به این اقدام انتقاد کرده و به بحرین هشدار داده است.

در پی اعتراض‌های گسترده جمهوری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس نیز ایران را به «مداخله و تحریکات آشکار» در امور کشورهای شورای همکاری متهم کرده است.

در این میان اما، مصر و ایران، که پس از بیش از ۳۰ سال قطع روابط دیپلماتیک، اکنون برای از سر گیری روابط با یکدیگر،‌ براز آمادگی و تأکید کرده‌اند که روابط این دو کشور بر علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود.

محمد‌رضا شیبانی، معاون وزیر خارجه ایران در امور کشورهای خاورمیانه روز سه شنبه در خصوص روابط ایران و مصر گفت: «همکاری‌های ایران و مصر علیه هیچ کشور عربی در منطقه نخواهد بود و این روابط می‌تواند به توسعه همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای منطقه از جمله عربستان و حتی ترکیه نیز کمک کند.»

رهبران جمهوری اسلامی در سال‌های آغازین انقلاب مقام‌های مصری را به دلیل امضای پیمان صلح کمپ دیوید با اسرائیل متهم به خیانت به جهان اسلام می‌کردند.

با این حال در ۱۵ سال گذشته جمهوری اسلامی بارها برای از سرگیری روابط با مصر تلاش کرده بود که درخواست تهران در این زمینه همواره با مخالفت دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر روبرو شده بود.
XS
SM
MD
LG