لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

مصر: روابط تهران و قاهره به امنیت کشورهای شورای همکاری خدشه وارد نمی‌کند


عصام شرف، نخست وزیر مصر
عصام شرف، نخست وزیر مصر
نخست وزیر مصر می‌گوید که روابط احتمالی ایران و مصر موجب تضعیف امنیت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نمی‌شود. در عین‌حال معاون وزیر خارجه ایران در امور کشورهای خاورمیانه نیز تأکید کرده است که همکاری‌های ایران و مصر «علیه هیچ کشور عربی در منطقه نخواهد بود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عصام شرف، نخست وزیر مصر، روز سه شنبه و در نخستین روز از سفر دو روزه رسمی خود به کویت، با اظهار این‌که باز شدن صفحه جدیدی در روابط میان ایران و مصر در امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس خللی وارد نخواهد کرد، گفت: «امنیت کشورهای خلیج فارس برای ما و امنیت ملی مصر حائز اهمیت است.»

پیش از این نیز نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر ضمن حمایت از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات جاری در بحرین اعلام کرده بود که «ثبات و هویت عربی» کشورهای حاشیه خلیج فارس «خط قرمز» مصر به شمار می‌رود.

روز سه شنبه همچنین محمدرضا شیبانی، معاون وزیر خارجه در امور کشورهای خاورمیانه خاطر نشان کرد که روابط ایران و مصر علیه هیچ کشور عربی در منطقه نیست.

به دنبال برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، ایران و مصر که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط دیپلماتیک با یکدیگر را قطع کرده‌اند، بارها برای از سر گیری روابط اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدرضا شیبانی نیز روز سه شنبه در خصوص روابط ایران و مصر گفت: «همکاری‌های ایران و مصر علیه هیچ کشور عربی در منطقه نخواهد بود و این روابط می‌تواند به توسعه همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای منطقه از جمله عربستان و حتی ترکیه نیز کمک کند.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که به دنبال بالاگرفتن ناآرامی‌ها در بحرین و اعزام نیروهای شورای خلیج به این کشور، جمهوری اسلامی بارها به این اقدام و به ویژه حضور نیروهای سعودی در بحرین انتقاد کرده است.

یحیی رحیم‌صفوی، مشاور عالی فرماندهی کلی قوای ایران در سی‌ام فروردین با متهم کردن عربستان به «نوعی مداخله نظامی در مسائل داخلی بحرین»، گفت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از قدرت بازدارندگی برخوردارند و افزود که امکان دارد عربستان سعودی نیز روزی بحرین دچار ناآرامی شود و «به همین بهانه، عربستان مورد هجوم قرار گیرد».

با این‌حال محمدرضا شیبانی روز سه شنبه، ارتقای روابط بین ایران و مصر را در چارچوب تأمین مصالح و منافع دو کشور و دو ملت دانست و خاطر نشان کرد که «قطعا مصالح و منافع دیگر کشورهای منطقه نیز در این نوع همکاری‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت».

نخست وزیر مصر نیز که در نخستین تور مسافرتی خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، قرار است علاوه بر بحرین از عربستان سعودی، امارات و عمان نیز دیدار کند تأکید کرده است که امنیت این کشورها برای مصر اهمیت دارد.

به دنبال اعتراض‌های گسترده ایران به حضور نیروهای شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین، این شورا در اواخر فروردین از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا از به گفته اعضای شورای همکاری «مداخله و تحریکات آشکار ایران» در امور این کشورها، جلوگیری کنند.
XS
SM
MD
LG