لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

امارات: ایران در سیاست منطقه‌ای خود تجدید نظر کند


شیخ‌ عبدالله بن‌زاید آل‌ نهیان، وزیر امور خارجه امارات
شیخ‌ عبدالله بن‌زاید آل‌ نهیان، وزیر امور خارجه امارات
به دنبال بالا گرفتن تنش در روابط میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی از جمهوری اسلامی خواسته است، در سیاست منطقه‌ای خود تجدید نظر کرده و به وحدت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ‌ عبدالله بن‌زاید آل‌ نهیان، وزیر امور خارجه امارات، که کشورش ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را برعهده دارد، خواستار تجدید نظر جمهوری اسلامی در سیاست منطقه‌ای خود شده است.

وی که پس از شرکت در نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در ابوظبی با خبرنگاران سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشته است: «ایران باید در سیاست منطقه‌ای خود تجدید نظر کرده و به وحدت و تمامیت ارضی کشورهای حوزه خلیج فارس احترام بگذارد.»

این سخنان پس از آن بیان شده است که در هفته‌های گذشته تنش میان ایران و همسایگان عرب این کشور در حوزه خلیج فارس بالا گرفته و دو طرف وارد یک جنگ لفظی تمام عیار شده‌اند.

تنش میان دو طرف به ویژه به دنبال اعزام نیروهای نظامی از سوی کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های اکثریت شیعه در این کشور افزایش یافته است.

در حالی که مقام‌های ایرانی نسبت به اعزام نیرو از جانب عربستان سعودی و امارات به بحرین به شدت انتقاد کرده‌اند، حکومت بحرین که در اختیار اقلیت سنی این کشور است، اعلام کرده است، در چارچوب توافقنامه همکاری‌های دفاعی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از دیگر کشورهای عضو این شورا درخواست کمک کرده است.

شیخ خالد بن‌احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، روز دوشنبه نیز در سخنانی با اشاره به تنش کنونی میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، هدف از حضور نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کشورش را «مقابله با تهدید‌های خارجی» اعلام کرده بود.

شیخ محمد صباح‌ السالم الصباح، وزیر امور خارجه کویت، نیز روز چهارشنبه تایید کرده است که کشورش سه دیپلمات ایرانی را به اتهام دست ارتباط با یک شبکه جاسوسی از این کشور «بیرون انداخته است.»

در اوایل فروردین ماه سال جاری دادگاهی در کویت دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرده بود، که این امر باعث تیرگی در روابط دو کشور شده بود و به تنش در روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دامن زده بود.
XS
SM
MD
LG