لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

احمدی نژاد، آمريکا را به اختلاف افکنی ميان ايران و اعراب متهم کرد


محمود احمدی نژاد در مراسم روز ارتش در تهران
محمود احمدی نژاد در مراسم روز ارتش در تهران
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران، در مراسم روز ارتش در تهران، ايالات متحده آمريکا را به اختلاف افکنی و ايجاد تنش ميان ايران و کشورهای عربی متهم کرد و گفت که آمريکا ميان شيعه و سنی فاصله ايجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای احمدی نژاد در اين مراسم گفته است: «دشمن شکست‌خورده در عرصه‌های منطق، فرهنگ و انديشه‌های انسانی و الهی با فريبکاری و با تکيه بر زور به ميدان آمده است تا معادلات منطقه‌ای و جهانی را به نفع منافع نامشروع عده محدودی سرمايه‌دار بی‌فرهنگ رقم بزند.»

رييس دولت دهم گفت: «مستکبرانی حدود ۱۰ سال قبل با طراحی يک شيطنت با يک فريبکاری و سناريوی از پيش تعيين شده بهانه‌ای درست و لشکرکشی کردند تا قلب سياست، اقتصاد و فرهنگ جهان يعنی منطقه ما را تصرف کنند.»

آقای احمدی نژاد به طور دقيق به اين «نقشه» اشاره نکرده ولی احتمال دارد که منظور او، حمله نظامی نيروهای نظامی آمريکا به افغانستان باشد.

محمود احمدی نژاد در مراسم روز ارتش در تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00


محمود احمدی نژاد با انتقاد از سياست های آمريکا در قبال «دوستان و متحدان» آن گفت: «تجربه نشان داده آمريکا هميشه عليه دوستان خود شمشير کشيده است. مهم‌ترين جنگ‌ها و خيانت‌های آمريکا عليه دوستانی بوده که برای او فداکاری کرده‌اند.»

جمهوری اسلامی ايران از زمان شروع ناآرامی ها و اعتراض های مردمی در خاورميانه و شمال آفريقا، به هيچ يک از اين اعتراض ها واکنش تندی نشان نداد ولی در مورد بحرين، مواضع شديدی اتخاذ کرده که روابط ديپلماتيک دو طرف را با بحران روبرو ساخته است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا پیشتر در سفر خود به عراق، «جمهوری اسلامی ایران و القاعده» را به دخالت در امور منطقه و «سوءاستفاده از ناآرامی های مردمی» متهم کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در زمان سفر خود به منامه برای حل مسالمت آمیز ناآرامی های بحرین از مقامات این کشور خواسته بود اگر «خواستار جلوگیری از دخالت ایران» هستند، هرچه زودتر اصلاحات دموکراتیک را به اجرا گذارند.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا هم گفته بود: «ايران به طور مستقيم يا غير مستقيم با گروه‌های مخالف در مصر، بحرين و يمن در تماس است تا سير تحولات در اين کشورها را شکل دهد.»

خانم کلينتون در سنای آمريکا گفته بود: «جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان برای برقراری تماس با گروه های مخالف در کشورهای عربی استفاده می کند.»

وزير خارجه آمريکا گفت: «ما می دانيم که آنها با مخالفان در بحرين در تماس هستند و در جنبش مخالفان دولت يمن نقش ايفا می کنند.»

بحرين به دنبال افزایش تنش ها با تهران، پروازهای خطوط هوايی به ايران، عراق و لبنان را به حال تعليق درآورد.

این کشور برای سرکوب نيروهای مخالف در این کشور، از اعضای شورای همکاری خليج فارس کمک خواست که در اين زمینه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، نيروهای نظامی خود را به بحرين فرستادند.

جمهوری اسلامی ايران به اين اقدام واکنش نشان داد که تنش در روابط ايران با بحرين، عربستان و کويت هنوز ادامه دارد.

سفير عربستان سعودی در مصر هم گفته بود اگر ايران به «دخالت در امور کشورهای عربی» ادامه دهد، ممکن است با واکنش رياض هم روبرو شود.
XS
SM
MD
LG