لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

«تعدادی از اعضای خانواده حبیب‌الله لطیفی بازداشت شدند»


حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام
حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام
گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است پس از آن‌که حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، روز یکشنبه طبق قرار قبلی به اجرا در نیامد، در شامگاه همان روز، نیروهای امنیتی سنندج، هشت تن از اعضای خانواده حبیب‌الله لطیفی را بازداشت کردند.

وبسایت‌های خبری ایران روز دوشنبه گزارش کردند که نیروهای امنیتی در سنندج، شامگاه یکشنبه، ۵ دی‌ماه، به منزل پدری حبیب‌الله لطیفی یورش برده و ضمن تفتیش منزل، پدر، سه برادر، سه خواهر و همسر برادر آقای لطیفی را بازداشت کرده‌اند که هنوز خبری از آن‌ها به دست نیامده است.

دروری دایک، مسئول بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا با اعلام خبر دستگیری اعضای خانواده آقای لطیفی، نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده است.

همچنین فرشاد دوستی‌پور، فعال دانشجویی که اکنون به کردستان عراق پناهنده شده است، به رادیو فردا گفته است در تماسی که با عده‌ای از افراد در سنندج داشته، مطلع شده است که این هشت نفر روز یکشنبه دستگیر شده‌اند.



این دستگیری در حالی صورت می‌گیرد که روز یکشنبه و به دنبال تحصن تعدادی از مردم سنندج در مقابل زندان این شهر به منظور اعتراض به اجرای حکم اعدام آقای لطیفی، حکم اعدام وی در روز یکشنبه به اجرا در نیامد و رئیس زندان مرکزی سنندج با حضور در مقابل زندان این خبر را اعلام کرد.

بهار لطیفی، یکی از خواهران حبیب‌الله لطیفی، روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا ضمن تأیید توقف موقت اجرای حکم برادرش اعلام کرد که تعدادی از اعضای خانواده آقای لطیفی صبح روز یکشنبه در زندان سنندج با وی دیدار کرده و حال عمومی وی را مناسب گزارش کرده‌اند.

اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی در حالی به طور موقت متوقف شده است که وکلای وی در تلاش هستند تا دادستان را متقاعد به قبول درخواست اعاده دادرسی کرده و پرونده را برای بررسی دوباره و صدور حکم تازه به دیوان عالی کشور ارجاع دهند.

حبیب‌الله لطیفی که از اول آبان سال ۸۶ در زندان سنندج به سر می‌برد، از سوی دادگاه به دخالت در چند بمبگذاری در کردستان و در نتیجه «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است.

آقای لطیفی همواره این اتهام را رد کرده است و خانواده وی نیز اعلام کرده‌اند که وی، تنها فعالیت فرهنگی و حقوق بشری داشته است.

در روزهای گذشته، سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ضمن اعتراض به حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، خواستار توقف این حکم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG