لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار تحریم‌ سوریه از سوی سازمان ملل شدند


بشار اسد، رییس جمهور سوریه
بشار اسد، رییس جمهور سوریه
آمریکا و اتحادیه اروپا با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا در واکنش به سرکوب‌های سوریه، تحریم‌هایی را علیه دولت بشار اسد و برخی شرکت‌های سوری به اجرا بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تعدادی از دیپلمات‌های شورای امنیت که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند این پیش‌نویس توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال تهیه شده و این کشورها خواستار تحریم بشار اسد و چند مقام بلند پایه سوری و در عین حال قرار گرفتن نام چند شرکت سوری در فهرست سیاه شورای امنیت شده‌اند.

تنظیم کنندگان این پیش‌نویس در عین حال امیدوارند که سرکوب‌های دولتی سوریه در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه مورد بررسی قرار گیرد.

بشار اسد،‌ رییس جمهور سوریه، پیشتر از قبول درخواست شورای امنیت مبنی بر پایان دادن به مقابله نظامی با معترضان سوری سر باز زده بود.

به گفته سازمان ملل از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه تا کنون حدود دو هزار و ۲۰۰ تن کشته شده‌اند.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که در این پیش‌نویس نام چهار شخص و دو یا سه شرکت ذکر شده است.

به گفته وی، تنظیم‌کنندگان پیش نویس یاد شده قصد دارند این متن را در اختیار ۱۰ عضو دیگر شورای امنیت قرار دهند تا مفاد آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تحریم‌های سازمان ملل علیه اشخاص به طور معمول شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن اموال آنها است.

شرکت‌هایی که در فهرست سیاه قرار می‌گیرند نیز ضمن آن‌که اموالشان مسدود می‌شود، از سوی این شورا غیر قانونی شناخته شده و شرکت‌های بین‌المللی از انجام معامله با آن‌ها منع می‌شوند.

قطعنامه‌های شورای امنیت برای اجرایی شدن باید مورد توافق حداقل ۹ عضو این شورا قرار گیرد و در عین حال از سوی هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت وتو نشود.

هنوز مشخص نیست که شورای امنیت در خصوص این قطعنامه چه تصمیمی خواهد گرفت، اما خبرگزاری رویترز تأکید می‌کند روسیه، آفریقای جنوبی و هند پیش از این اعلام کرده بودند که خواستار مذاکره با دمشق هستند و بر این باورند که باید به بشار اسد فرصت داد تا وعده اصلاحات خود را اجرایی کند.

پیش از این ، آمریکا بشار اسد و شش مقام بلندپایه سوریه را به دلیل سرکوب معترضان مشمول تحریم کرده و اموال و دارایی‌های آن‌ها در آمریکا را توقیف کرده بود.

بان گی‌ مون: بشار اسد همچنان به سرکوب‌ها ادامه می‌دهد

در عین حال دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه تأکید کرد که بشار اسد برخلاف قول‌هایی که داده بود، همچنان به سرکوب خونین معترضان در سوریه ادامه می‌دهد.

بان گی مون در نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره سوریه، با اظهار این‌که بسیاری از رهبران جهان با آقای اسد تماس گرفته و از وی خواسته‌اند به سرکوب معترضان پایان دهد، از دمشق خواست تا به این درخواست‌ها عمل کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرده بود که در تماس تلفنی که با بشار اسد داشت، رئیس جمهور سوریه متعهد شده بود که از اعمال خشونت علیه معترضان خودداری خواهد کرد.

هفته گذشته همچنین سازمان ملل بر سر اعزام هیئتی از سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در سوریه توافق کرده و این تیم روز شنبه برای یک سفر پنج روزه وارد سوریه شد و از روز یکشنبه تحقیقات خود را در دمشق آغاز کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که روز دوشنبه و در حالی که این هیئت در «حُمص» مشغول تحقیق و بررسی بودند، نیروهای بشار اسد چهار معترض را در این شهر از پای در آورده‌اند. فعالان حقوق بشری در سوریه می‌گویند روز دوشنبه هشت تن در «حُمص» و دو تن در «حَما» جان باخته‌اند.

پیشتر آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، پس از پنج ماه سرکوب در سوریه از بشار اسد خواسته بودند تا از قدرت کناره‌گیری کند.

آقای اسد روز یکشنبه در واکنش به این اظهارات، تأکید کرد که در قدرت باقی می‌ماند و نسبت به اقدام نظامی خارجی علیه سوریه هشدار داد.
XS
SM
MD
LG