لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

آلمان صد میلیون یورو به «شورای ملی انتقالی» لیبی وام می‌دهد


گیدو وستروله،‌ نخست وزیر آلمان
گیدو وستروله،‌ نخست وزیر آلمان
پس از گفت‌و‌گوهای صورت گرفته متعدد میان آلمان و «شورای ملی انتقالی» لیبی، برلین روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد به منظور «اقدامات مدنی و بشر دوستانه»، مبلغ صد میلیون یورو وام به این شورا پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه با اشاره به این‌که این شورا برای «ایجاد ساختارهای لازم» و رفع کمبودهای غذایی و داروی، بودجه‌ای در اختیار ندارد گفت که کشورش قصد دارد صد میلیون یورو، برابر با ۱۴۴ میلیون دلار، وام در اختیار شورای ملی انتقالی قرار دهد.

آقای وستروله با تأکید بر اینکه در حال حاضر «میلیاردها دلار» از دارایی‌های معمر قذافی، از سوی آلمان مسدود شده است، افزود که این دارایی به مردم لیبی تعلق دارد، اما در حال حاضر قابل استفاده نیست و به همین منظور و در ازای اموال مسدود شده معمر قذافی، آلمان تصمیم گرفته است صد میلیون دلار به این شورا وام پرداخت کند.

آلمان که به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت تا دسامبر سال ۲۰۱۲ ریاست این شورا را بر عهده دارد، پیشتر پیشنهاد واگذاری دارایی‌های معمر قذافی به شورای ملی انتقالی لیبی را در شورای امنیت مطرح کرده بود، اما این پیشنهاد از سوی روسیه و چین، دو عضو دائم این شورا و دارای حق وتو، مورد قبول واقع نشد.

نخست‌وزیر آلمان روز یکشنبه تأکید کرد که شورای ملی انتقالی لیبی ضمانت کرده است که پس از موافقت شورای امنیت با آزادسازی اموال مسدود شده رهبر لیبی، این مبلغ را به آلمان بازگرداند.

تصمیم واگذاری صد میلیون یورو به شورای انتقالی پس از دیدار گیدو وستروله با نمایندگان شورای ملی انتقالی لیبی در لندن، رم، برلین و بنغازی گرفته شد.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در لیبی تا کنون، برلین ۱۵ میلیون یورو خدمات انسان‌دوستانه به لیبی ارائه کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه مارس در حالی به منظور محافظت از شهروندان لیبی، با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی موافقت کرد که آلمان از قبول این پیشنهاد خودداری کرد و حال نیز این کشور در عملیات نظامی ناتو علیه حکومت لیبی شرکت ندارد.

با این‌حال آلمان نیز تا کنون بارها خواستار کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت شده است و در اواخر خرداد‌ماه در جریان سفر گیدو وستروله به بنغازی، این کشور شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان نماینده مشروع لیبی به رسمیت شناخت.

حملات ناتو به مجتمع مسکونی معمر قذافی

روز یکشنبه به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان به نقل از شاهدان عینی، حملات هوایی ناتو «باب العزیزیه»، مجتمع مسکونی معمر قذافی را نشانه گرفتند. به گفته شاهدان عینی همچنین طرابلس و حومه شهر نیز شاهد چندین انفجار بوده است.

این حمله یک روز پس از آن صورت گرفته که معمر قذافی در سخنانی اعلام کرد حاضر است با ایالات متحده و مخالفان گفت‌و‌گو کند، اما تسلیم خواسته‌ آن‌ها مبنی بر کناره گیری از قدرت نخواهد شد.

وی روز شنبه در پیام صوتی که از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد همچنین قیام‌های تونس و مصر را مورد انتقاد قرار داد و ضمن ستایش حسنی مبارک، رئیس جمهور برکنار شده مصر، گفت که باید به جای «تحقیر» آقای مبارک، از وی «قدردانی» شود.

به دنبال این اظهارات به گفته شاهدان عینی، نیروهای ناتو حملاتی را علیه طرابلس و «باب العزیزیه» صورت داده‌اند. این شاهدان افزوده‌اند که پس از این حملات دود سیاهی از مجتمع مسکونی معمر قذافی به آسمان بلند می‌شد.

از زمان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی فرانسه، بریتانیا، کانادا، دانمارک، نروژ، بلژیک، ایتالیا و ایالات متحده حملات هوایی علیه حکومت معمر قذافی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناتو اعلام کرده است که تا کنون بیش از ۱۶ هزار و دویست پرواز عملیاتی بر فراز لیبی صورت داده که از این میان بیش از شش هزار پرواز، شامل حملات هوایی بوده است.

از این میان تنها ۱۲۵ پرواز عملیاتی، از جمله ۵۶ حمله هوایی، به روز شنبه، اول مردادماه، اختصاص داشته است.
XS
SM
MD
LG