لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی روز یکشنبه اجرا نشد


خواهر حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که قرار بود صبح یکشنبه اعدام شود، به رادیو فردا گفت که حکم آقای لطیفی به طور موقت متوقف شده و در روز یکشنبه به اجرا در نیامده است.

بهار لطیفی، خواهر حبیب‌الله لطیفی روز یکشنبه، ۵ دی، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اعلام کرد که حکم اعدام برادرش،‌ در موعد مقرر در روز یکشنبه انجام نشده است و خانواده آقای حبیبی صبح روز یکشنبه در زندان سنندج با وی دیدار کرده و حال عمومی وی را مناسب گزارش کرده‌اند.

وی افزود که شب گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مردم سنندج در اعتراض به حکم آقای لطیفی جلوی در زندان جمع شده بودند که محمد خسروی، رئیس زندان مرکزی سنندج در جلوی زندان حضور پیدا کرد و اعلام کرد که اجرای حکم متوقف شده است.



به گفته خانم لطیفی آقای خسروی در صحبت با معترضین به اجرای حکم آقای لطیفی، قول داد که حکم اجرا نخواهد شد و اظهار کرد که قرار بر این است که فردا، یکشنبه و در اسرع وقت خانواده حبیب‌الله لطیفی با وی در زندان ملاقات حضوری داشته باشند.

همچنین خانم لطیفی اعلام کرد که حبیب‌الله لطیفی از شب گذشته از متوقف شدن حکمش مطلع بوده و آقای خسروی شب گذشته در جلوی زندان به مردم اعلام کرده است که شنبه شب، شخصاً با حبیب‌الله لطیفی دیدار کرده و به وی گفته است که قرار بر این بوده که حکم وی یکشنبه صبح به اجرا در بیاید، اما اجرای آن متوقف شده است.

خواهر آقای لطیفی ضمن تأیید دیدار برخی از اعضای خانواده‌اش با آقای لطیفی در زندان در صبح روز یکشنبه، افزود که آقای لطیفی با دیگر اعضای خانواده‌اش نیز تماس تلفنی داشته است.

آنطور که خانم لطیفی به رادیو فردا گفته، حال عمومی حبیب‌الله لطیفی خوب بوده و در این تماس تلفنی از تمامی افرادی که برای توقف حکمش تلاش کردند تشکر کرده است.

بهار لطیفی همچنین تأکید کرد که این حکم به طور موقت متوقف شده است و افزود که روز یکشنبه، خانواده حبیب‌الله لطیفی پس از دیدار با وی در زندان، به همراه آقای نیکبخت، وکیل آقای لطیفی در دادگاه حضور یافتند تا دادستان را متقاعد به قبول درخواست اعاده دادرسی کنند، که در این صورت به گفته وی پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع و پس از بررسی دوباره، حکم تازه برای آقای لطیفی صادر می‌شود.

خانم لطیفی همچنین افزود که آقای لطیفی در تماس تلفنی با منزل، از تمام افرادی که برای توقف حکمش تلاش کردند تشکر کرده است.

حبیب‌الله لطیفی که از اول آبان‌ماه سال ۸۶ در زندان سنندج به سر می‌برد، از سوی دادگاه به دخالت در چند بمبگذاری در کردستان و در نتیجه «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است.

آقای لطیفی همواره این اتهام را رد کرده است و خانواده وی نیز اعلام کرده‌اند که آقای لطیفی تنها فعالیت فرهنگی و حقوق بشری داشته است.

در روزهای گذشته، سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ضمن اعتراض به حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، خواستار توقف این حکم شده بودند.

اعدام هفت نفر در زندان‌های ایران در روز شنبه

دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که در روز شنبه، حکم اعدام هفت نفر در زندان‌های ایران به اجرا در آمده است.

به نوشته روزنامه کیهان، در روز شنبه، یک نفر به اتهام «فروش ۵۰ گرم حشیش» و دو نفر به اتهام «خرید و نگهداری هروئین» در زندان کارون اهواز اعدام شده‌اند.

این روزنامه می‌افزاید که همچنین روز شنبه حکم اعدام یک نفر دیگر نیز به اتهام «ارتکاب عمل منافی عفت» در زندان کارون اهواز به اجرا در آمده است.

این در حالی است که روزنامه جوان نیز روز شنبه از اعدام یک نفر در شهرستان ساری به اتهام «نگهداری، حمل و فروش مواد مخدر» و همچنین دو نفر دیگر در زندان ساوه و به اتهام «نگهداری مواد مخدر» خبر داده است.

به گزارش روزنامه‌های صبح یکشنبه ایران به نقل از حسین ذبحی، معاون قضائی دادستان کل کشور، به دنبال اصلاح قانون مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از این پس حمل بیش از ۳۰ گرم مواد مخدر صنعتی روانگردان، مجازات اعدام به همراه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG