لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

تظاهرات هواداران مجاهدین خلق برای حذف نام این سازمان از فهرست تروریستی آمریکا


تجمع هواداران سازمان مجاهدين خلق در مقابل وزارت امورخارجه آمريکا- شهریور ۱۳۹۰
تجمع هواداران سازمان مجاهدين خلق در مقابل وزارت امورخارجه آمريکا- شهریور ۱۳۹۰
صدها تن از حامیان سازمان مجاهدین خلق روز شنبه با تجمع مقابل کاخ سفید خواستار حذف نام این سازمان از فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تام ریج جمهوری‌خواه و اِد رِندِل دموکرات که هر دو از فرمانداران پیشین ایالت پنسیلوانیا هستند نیز با حضور در این تجمع از باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، خواستند تا نام این سازمان از فهرست سازمان های تروریستی ایالات متحده آمریکا خط بخورد.

تام ریج، نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا، در این خصوص ضمن اشاره به «توطئه ترور» سفیر عربستان در واشینگتن که آمریکا در خصوص آن انگشت اتهام را به سوی حکومت ایران نشانه رفته است، گفت: «تنها گروهی که باید در فهرست (تروریستی)‌ آمریکا قرار داشته باشد، ایران تحت حکومت آخوندی است.»

حامیان سازمان مجاهدین خلق شهریورماه نیز با درخواستی مشابه مقابل وزارت امور خارجه آمریکا گرد آمده بودند.

نام سازمان مجاهدین خلق از سال ۱۹۹۷ در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفته است، با این‌حال سال گذشته دادگاه فدرال آمریکا از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا در خصوص قرار داشتن نام این سازمان در فهرست تروریستی تجدید نظر کند.

خارج شدن نام این گروه از فهرست تروریستی آمریکا به این سازمان امکان می‌دهد تا در آمریکا به فعالیت‌های سازمانی بپردازند؛ امری که هم اکنون امکان‌پذیر نیست.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز مرداد ماه سال جاری در گزارشی نوشته بود که سازمان مجاهدین خلق، با صرف میلیون‌ها دلار و با به خدمت گرفتن گروهی از صاحب‌نظران در امور امنیت ملی آمریکا، در تلاش برای حذف نام خود از فهرست تروریستی آمریکا است.

در این گزارش آمده بود که سازمان مجاهدین خلق تا کنون، به ده‌ها تن از مقام‌های پیشین آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، هزاران دلار پول داده است تا در تجمعات هواداران سازمان مجاهدین خلق در آمریکا سخنرانی کنند.

سازمان مجاهدین خلق که در دهه شصت سلسله حملاتی را علیه شهروندان و حکومت ایران صورت داده بود، در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق، به جانبداری از صدام حسین، در کنار ارتش عراق علیه ایران جنگید.

با این‌حال این سازمان می‌گوید از سال ۲۰۰۱ مشی خشونت‌آمیز خود را کنار گذاشته است و تام ریج و اد رندل نیز تأکید می‌کنند که از آن زمان تا کنون این سازمان با هیچ‌گونه اقدام تروریستی مرتبط نبوده است.

به گفته این دو سیاستمدار آمریکایی، حال که اتحادیه اروپا و بریتانیا نام این سازمان را از فهرست گروه های تروریستی خود خارج کرده‌اند، زمان آن رسیده که آمریکا نیز تصمیم مشابهی در این زمینه اتخاذ کند.

مخالفان سازمان مجاهدین خلق بر این باورند که این سازمان همانند یک فرقه اداره می‌شود و در ایران فاقد پایگاه سیاسی است.

این افراد معتقدند که حذف نام این سازمان از فهرست تروریستی آمریکا، حتی از سوی ایرانیان میانه‌رو نادرست و به منزله حمایت واشینگتن از تروریسم تلقی می‌شود.
XS
SM
MD
LG