لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

سفر هیئت بزرگ هندی به ایران برای بررسی «فرصت‌های تجاری»


یک هیئت بزرگ تجاری از هند برای بررسی فرصت‌های تجاری و افزایش مبادلات تجاری با ایران روز جمعه، ۱۹ اسفندماه، راهی تهران شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، یک هیئت ۴۵ نفره از «تجار بزرگ» هند روز جمعه راهی تهران شد تا از بیستم تا ۲۴ اسفندماه، به منظور بررسی «فرصت‌های تجاری» با مقام‌های اتاق بازرگانی، معادن و صنایع جمهوری اسلامی و همچنین اتاق بازرگانی تبریز دیدار داشته باشند.

ایرنا تأکید کرده است که اعضای این هیئت در صدد هستند تا در زمینه‌های «کشاورزی و غذایی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، خودروسازی و قطعات، پتروشیمی، صنایع کشاورزی و ادویه» سطح همکاری‌های تجاری خود با ایران را افزایش دهند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌‌ای جمهوری اسلامی، فرصت‌های «عظیم» تجاری در ایران پدید آورده و حال هند به دنبال استفاده از این فرصت‌ها است.

در عین حال ایرنا گزارش کرده است که بازرگانان هندی «با توجه به بحران اقتصادی حاکم بر غرب و محدود شدن فرصت‌های صادراتی» در اتحادیه اروپا و آمریکا به افزایش تجارت با ایران روی آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلاش هند برای استفاده از فرصت تجاری پدید آمده در ایران به نفع خود، همزمان با تمایلش به گسترده کردن همکاری‌هایش با ایالات متحده و همچنین حفظ روابط خوبش با اسرائیل، دهلی نو را در تنگنا قرار داده است.

آناند سِت، سخنگوی «فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند»، در خصوص سفر این گروه به خبرگزاری فرانسه گفته است که دهلی نو انتظار دارد که این سفر حاوی فرصت‌های کاری «بسیاری» برای هندی‌ها باشد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این هیئت هندی متشکل از مقام‌های ارشد دولتی هند و نمایندگان حدود ۷۰ شرکت است.

هند درنظر دارد در جریان این معامله «تا ۴۵ درصد» از واردات خود را نه با دلار، بلکه با پرداخت روپیه، صورت دهد و قرار بر این است که این مبلغ در هند بماند تا در خریدهای آینده ایران از هند مورد استفاده قرار گیرد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و به همین دلیل تحریم‌های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته است، تحریم‌هایی که نفت ایران را هدف قرار داده‌اند و همچنین راه تجارت با ایران را با موانع بسیاری مواجه کرده‌اند.

این تحریم‌ها در حالی به اجرا درآمده‌اند که هند که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام ایران به شمار می‌رود در حال حاضر بر سر نحوه پرداخت بدهی نفتی خود به ایران با مشکل مواجه است.

سخنگوی «فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند» می‌گوید دهلی نو قصد دارد تا با استفاده از روپیه در معاملات تجاری خود با ایران، بخشی از بدهی نفتی خود را به ایران بپردازد.

دولت هند اعلام کرده است که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را اجرا می‌کند، ولی خود را به اجرای تحریم‌های مالی یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ملزم نمی‌داند.
XS
SM
MD
LG