لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

خرید و فروش دلار با قیمت توافقی در صرافی های ایران «مجاز» اعلام شد


بانک مرکزی ایران اعلام کرد که از این پس دلار در صرافی‌های ایران با نرخ توافقی بازار ارز خرید و فروش می‌شود. از دیگر سو گزارش‌ها حاکی است که صرافی‌های امارات حاضر به مبادله ریال ایران با سایر ارزها نیستند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی در دستورالعملی که ۲۸ اسفندماه منتشر شده است اعلام کرد: «به کلیه صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مجهز به سامانه سنا اجازه داده می‌شود تا نسبت به خرید و فروش ارز با نرخ توافقی اقدام کنند».

بانک مرکزی نرخ هر دلار را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرده است، حال آن که دلار در بازار آزاد حدود ۱۹۰۰ تومان معامله می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که بانک مرکزی قصد دارد با این اقدام در نهایت نرخ رسمی ارز را افزایش داده و به نرخ دلار در بازار آزاد برساند.

با اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، ارزش ریال حداقل تا نصف میزان آن در سال گذشته به شدت پایین آمده و نرخ ارز و سکه نیز با نوسان و افزایش ناگهانی و شدید همراه شده است.

در کنار کاهش ارزش ریال ایران، اقدام سوییفت برای قطع ارائه خدمات به بانک‌های ایران نیز ضربه دیگری به بدنه اقتصادی ایران وارد کرده است.

طبق اعلام سوییفت، این سازمان از ۲۷ اسفندماه کلیه خدمات خود به آن دسته از بانک‌ها و نهادهای مالی ایرانی که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا هستند را قطع کرده است.

خبرگزاری فارس روز یکشنبه اعلام کرد که متعاقب خودداری سازمان سوییفت از خدمات‌رسانی به ایران، صرافی‌های امارات نیز از انجام مبادله با ریال ایران خودداری می‌کنند.

فارس گزارش داده است که خودداری صرافی‌های بزرگ در امارات از انجام مبادلات ارزی با استفاده از ریال ایران موجب شده است که سایر صرافی‌های این شیخ نشین نیز از انجام چنین معاملاتی خودداری کنند.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته است: «تحریم‌های بین‌المللی از یک سو و سقوط ارزش ریال از سوی دیگر موجب شده است داد و ستد با ریال در امارات کاهش یابد.»

مرتضی معصوم زاده، رییس هیئت مدیره شورای بازرگانان ایران در دوبی نیز با بیان این‌که مبادلات تجاری ایران و امارات به شدت رو به کاهش است، گفته است: «در صورتی که روند کنونی ادامه یابد حجم مبادلات تجاری ایران و امارات به کمتر از پنج میلیارد دلار خواهد رسید.»

خودداری صرافی‌ها از مبادله با ریال ایران در حالی صورت می‌گیرد که به گفته فارس، امارات دومین کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران است. سهم صادرات ایران به کشور امارات سه میلیارد دلار و سهم واردات از امارات ۱۲ میلیارد دلار است.
XS
SM
MD
LG