لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

ابهام در آمار گردشگران خارجی ایران


سازمان گردشگری ایران ابراز امیدواری کرده است که تا پایان سال جاری ۷.۵ میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کنند، حال آن‌ که طبق پیش‌بینی‌های شورای جهانی گردشگری شمار گردشگران خارجی ایران تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰۱۲، تنها به ۲.۵ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر جهانیان، معاون گردشگری جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه، گفت: «از ۲۵ اسفند ۹۰ تا ۱۳ فروردین ۹۱ [سه هفته] شاهد رشد ۴۸ درصدی میزان ورود گردشگر خارجی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بودیم... این میزان رشد، امیدواری ما برای دستیابی به جذب هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی تا پایان سال ۹۱ را افزایش داده است.»

این آمار در حالی ارائه شده‌ است که شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۲ شمار گردشگران خارجی ایران به ۲.۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۲ به حدود چهار میلیون نفر می‌رسد.

تناقض در آمار گردشگری ایران به اینجا ختم نمی‌شود و مسئولان ایرانی گاه ارقامی را در این حوزه ارائه می‌دهند که با محک‌های داخلی و جهانی نیز قابل سنجش نیست و مشخص نیست بر چه اساسی محاسبه شده‌اند.

برای مثال، اواسط فروردین‌ماه سال جاری در حالی که مسئولان تعداد بازدیدکنندگان نوروزی از استان تاریخی اصفهان را کمتر از چهار میلیون تن گزارش کرده بودند، استاندار قم از ورود بیش از ۲۱ میلیون مسافر به قم تنها در هشت روز اول سال ۹۱ خبر داد.

در همین زمینه رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد تسهیلات زائران قم نیز اعلام کرده بود که در ایام نوروز روزانه حدود دو هزار گردشگر خارجی از قم دیدن کرده‌اند.

دیدار بیش از ۲۱ میلیون مسافر از شهر قم در هشت روز در حالی مطرح شده است که بریتانیا در طول سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۰.۵ میلیون تن بازدیدکننده داشته و لندن، از شهرهایی که از جاذبه توریستی بالایی برخوردار است، نیز در این مدت از سوی ۱۵ میلیون نفر بازدید شده است.

سازمان گردشگری ایران می‌گوید: «تسهیل در صدور روادید و همچنین معرفی و تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری ایران» در رسانه‌ها، از عوامل افزایش «۴۸ درصدی» گردشگران خارجی بوده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌ است که زمان‌بر بودن روند اخذ ویزای جمهوری اسلامی از جمله مشکلاتی است که گردشگران خارجی با آن مواجهند.

در عین حال مسائل امنیتی دیگر مانعی است که سر راه گردشگران خارجی وجود دارد.

به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در ایران در آذرماه سال ۹۰، این کشور به اتباع خود برای سفر به ایران هشدار داد.

هشتم اردیبهشت‌ماه نیز وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه‌ای به شهروندان آمريکايی هشدار داد پيش از سفر به ايران خطرات احتمالی چنين اقدامی را به دقت در نظر بگيرند.

مسئولان ذی‌ربط در چند کشور دیگر نیز بارها، به ویژه با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و دیگر کشورها، به اتباع خود در خصوص سفر به ایران هشدار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG