لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

وعده تازه ایران برای جذب گردشگر خارجی؛ لغو روادید با ۶۰ کشور جهان


یک گردشگر خارجی در زیگورات چغاز زنبیل در استان خوزستان
یک گردشگر خارجی در زیگورات چغاز زنبیل در استان خوزستان
شرايط ورود بيش از هفت ميليون گردشگر خارجی به ايران فراهم شده است؛ اين را مدير کل حوزه سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، اسدالله محمدپور اقدامات ديگر در همين زمينه را لغو رواديد با ۶۰ کشور جهان عنوان کرد.

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگی در حالی از ورود سه ميليون گردشگر خارجی به کشور در سال گذشته خبر داد که در چند سال گذشته در مورد ميزان ورود گردشگران به کشور آمارهای ضد و نقيضی ارائه می‌شود.
از سوی ديگر با شرايط سياسی حاکم بر ايران و نگاه امنيتی و احتياطی اين کشور نسبت به اتباع خارجی، حال اين پرسش مطرح می‌شود که چگونه شرط رواديد برای ۶۰ کشور قرار است برداشته شود؟

محمدرضا حيدری، ديپلمات پيشين ايران در نروژ، در توضيح اين پرسش به راديو فردا می‌گويد ايده حذف رواديد به دوران دولت سيدمحمد خاتمی برمی‌گردد و اقدام تازه ای نيست.

وی می‌افزايد: «اقدامی که جمهوری اسلامی می‌خواهد انجام دهد اقدامی تبليغی است چون قبل از اين هم از زبان آقای خاتمی موضوع لغو رواديد به صورت صدور ويزاهای فرودگاهی و به مدت يک هفته جهانگردی مطرح شد به غير از کشورهايی مانند آمريکا، انگليس، برخی کشورهای آفريقايی و به خصوص اسراييل. افرادی که اين ويزا را می‌گيرند نمی‌توانند درباره موضوعات حقوق بشر و خبرنگاری در داخل ايران فعاليتی داشته باشند واين ويزا فقط جنبه جهانگردی دارد.»

اين ديپلمات پيشين ايران در پاسخ به اين پرسش که افرادی که بدون ويزا قصد سفر به ايران دارند آيا کنترل امنيتی می‌شوند و يا هنگام اقامت در ايران تحت نظر قرار می‌گيرند، به راديو فردا می‌گويد: «در مورد اتباع کشورهايی که قبلا به ايران سفر کرده‌اند و پرونده دارند بلافاصله وقتی وارد فرودگاه می‌شوند توسط وزارت اطلاعات و وزارت خارجه کنترل امنيتی می‌شوند و چنان چه از قبل مورد خاصی نداشته باشند به آنها ويزا داده می‌شود. بعضا ديده شده بود اتباع برخی کشورها مانند آمريکا که تابعيت دوگانه دارند مثلا چينی- آمريکايی هستند با پاسپورت چينی خود قصد تردد داشتند، اما به خاطر کنترل مشخص می‌شد اينها قبلا به ايران آمده‌اند. مثلا در مورد اتباع انگلستان با پاسپورت نروژی هم ويزا داده نمی‌شد و همان ابتدا ديپورت می‌شدند.»

اما لغو رواديد به تنهايی گردشگر به ايران نمی‌آورد؛ اين را محمدعلی اشرف، عضو هيات مديره جامعه تورگردانان، به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفته است و شاهد آن را هم گردشگران ترکيه ای عنوان کرده که به رغم نبود رواديد ميان ايران و ترکيه رغبتی برای سفر به ايران در ميان اتباع اين کشور وجود ندارد.

آسان سازی ورود گردشگران خارجی به ايران در حالی صورت می‌گيرد که گردشگران ايرانی به آسانی به کشورهای همسايه می‌روند و طبق آمار سال گذشته خبرگزاری ميراث فرهنگی، ساليانه توسط گزدشگران ایران حدود چهار ميليارد دلار از کشور خارج می‌شود.
XS
SM
MD
LG